Cara susun celah ring piston motor 4t agar tak berasap

Baikimotor.com bersambung tentang ring piston lagi kali ini kita kenal pula ring piston motor 4t(4 lejang) dan cara memasangnya pada piston.
Ring pada piston motor 4t agak berbeza dengan ring motor 2t iaitu dari segi bilangan ring juga cara susunan ring itu.Bilangan piston ring motor 4t jalanan ialah 3 ring bermakna lebih 1 ring dari motor 2 lejang itu.

Ring paling atas dari kepala piston dikenali sebagai Top Ring,ring baris kedua atau tengah ialah Second Ring dan yang paling bawah dan agak special 3 dalam 1 itu kita panggil Oil Ring atau ring minyak.Itu adalah perbezaan dari segi bilangan dari segi rupa bentuk pula ring pada kedua-dua jenis enjin itu kelihatan sama melainkan pada ring tambahan baris 3 itu.

Fungsi ring piston ialah meminimumkan kebocoran gas mampatan didalam blok.Untuk motor 4t kita tahu bahawa minyak hitam berlegar di bawah piston dan juga pada ruangan crankshaft maka ring diperlukan sebagai penebat minyak hitam. Minyak hitam tidak dialukan untuk memasuki kebuk pembakaran kerana ia akan menyebabkan pembakaran enjin tidak sempurna.Pembakaran enjin tak sempurna ialah antara penyebab motor hilang kuasa ataupun menyebabkan plug rosak.Jadi penggunaan 3 ring piston pada motosikal 4 lejang dilihat lebih efisien untuk mengatasi enjin motor diatas.

Walaubagaimanapun, tidak seratus peratus ring mampu membungkus semua mampatan,pasti ada yang lolos kerana setiap ring itu mempunyai belahan atau celah.Jadi untuk memaksimalkan penggunaan ring perlu ada pengaturan dalam pemasangan ring .

Celah(gap) ring perlu diatur  dengan betul ketika memasangnya kerana ia akan menjadi salah-satu punca  motor 4 t berasap selepas pemasangan ring piston dibuat.
Malas nak baca panjang-panjang tonton saja video ini
https://youtu.be/gSwZgr6X-KI

Cara pasang ring piston 4-tak

Pasang ring piston pun mesti ada caranya bos..Kalau ring 2 t agak senang di pasang kerana piston 2t hanya pakai 2 ring dan satu hal lagi pistonnya ada ring gap point,hanya ikut sahaja mudah bukan.Untuk ring 4-tak perlu ada langkah pemasangan yang betul kalau tak mahu enjin berasap.Jadi ikutilah panduan dibawah;

Gambar Cara susun celah ring piston motor 4t agar tak berasap

Urutan ketika memasang ring piston 4-tak

Selesaikan baris 3 dahulu
Second ring
Top ring

Baris 3 terbahagi kepada 3 ring bermakna 3 dalam 1 bahagian.Urutan susunannya ialah

  1. Pasang expander(ring tengah)
  2. Pasang scraper dari atas
  3. Pasang scraper dari bawah(kaki piston)
  4. Selesai bahagian 3(oil ring)

Setelah selesai bahagian 3 diikuti pula second ring.Tips untuk kenal pasti berbezaan antara second dan top ring_second ring selalunya berwarna hitam atau emas dan jika anda boleh nampak ia adalah lebih tebal berbanding top ring.

Sekarang masukan second ring itu pada baris kedua dan perhatikan marking ring ketika memasang.Marking harus ke atas.Penghabisan ialah pasangkan top ring dan anda sudah sekesai kerja memasang ring piston motor 4-tak.

Cara susun celah piston ring

Pada ring piston motor 2 lejang kita boleh lihat ada ring gap point_benda kecil untuk menyendal celahan ringnya dari teralih tapi ia tidak ada pada piston 4 lejang jadi saat mahu memasang piston ke blok perlukan aturan semula celahan ring .Tujuannya adalah untuk mengurangkan kehilangan gas mampatan atau mengelak dari minyak hitam terus naik ke permukaan piston.

Gambar ring piston
Gambar cara pasang ring piston
Bermula dari top ring hingga oil ring semua perlu disusun semula secara berlainan arah celahan ring ketepi,kebawah atau ke atas tetapi elakkan atur celah ring selari dengan piston pin.Kesilapan ini akan membuatkan motor 4t berasap putih selepas pemasangan/tukaran ring piston dibuat.Ikuti lah cara susun celah ring piston seperti di atas.kekalkan posisi piston ring ini semasa memasang ke block cylinder

Pasang ring piston motor 2 tak

Cara saya memasang ring piston motor 2 tak

Tentu ramai pemula mekanik nak belajar masukkan atau pasang ring piston motor. bagaimana caranya?
OK,ini ialah cara saya masukan ring piston motor 2 tak(2 stroke).Ring piston motor 2 tak adalah berbeza dengan ring 4 tak dari segi bilangan ringnya.Maka dengan itu kita bermula dahulu dengan tajuk yang dikira lebih mudah pada hari ini dan saya berharap para mekanik pemula dapat belajar sesuatu hari ini.Tapi sebelum tu pastikan anda sudah kenal ciri-ciri ring piston.

Cara memasang ring piston motor 2 tak

Mula-mula perhatikan 2 garisan pada piston yang saya sebut rongga/longkang  ring dan ia ada satu titik penghalang/penyekat.Titik ini bertujuan supaya ring piston tidak terpusing kedudukan setelah piston beroperasi di dalam blok nanti.Ia harus tetap pada kedudukannya.1 titik pada setiap 1 longkang ring(piston motor 2 lejang menggunakan 2 ring).Seperkara lagi perhatikan pada ring piston,nombor seperti 1.75 itu merupakan saiz bore blok motor anda.Satu lagi kepentingannya ialah sebagai penanda(mark),dan penanda ini mesti diatas setelah dipasang jika kita lihat dari arah atas piston.Ini kedudukan ring yang betul.

Selanjutnya untuk masukkan ring harus perhatikan jenis ring piston akan digunakan pada motor tersebut.Terkadang hanya 2 ring,ada pula keluaran 3 ring (dengan 1 tambahan gelang halus).

Memasang ring piston 3 ring

Langkah 1– ring halus tambahan dimasukkan terlebih dahulu pada barisan kedua dari atas kepala piston.kemudian mula masuk 1 ring utama.Disini perlu anda perhatikan dengan teliti pada 2 ring utama yang belum dipasang itu.1 daripada 2 ring utama itu mempunyai diameter sedikit kecil.Maka yang kecil inilah akan bersama ring tambahan di barisan kedua.Ingat! ketiga tiga belahan ring mesti berada di antara mark penghalang pada piston itu.Perkara ini diperlukan semasa memasang piston pada blok.Tidak mengerti lihat gambarajah.
Mudah je..

Gambar ring piston
Titik penghalang
Langkah 2– masukan ring utama yang diterangkan diatas.

Langkah 3– ring utama penghabisan pada garisan teratas.

3 langkah di atas selesai maka siaplah kerja memasang ring piston motor 2 tak anda.Ketika ini tak mengapa kedudukan ring tak betul.Hanya pada saat pasang semula piston pada blok barulah kedudukanya perlu diperbetulkan.OK,bagaimana anda rasa!bolehkah mencuba pasang sendiri piston ring bermulai hari ini..?boleh.mudah saja..cuma perlu berhati-hati kerana ring piston boleh patah jika tak betul cara.Kalau belum berkeyakinan boleh tonton video di bawah yang saya buat untuk anda_cara pasang ring piston motor 2 tak juga tunggu kemunculan sambungan artikel ini.
-sekian-

Tonton Video

Alkisah piston motosikal jem bocor

Masalah piston motosikal jem bocor dan keluarganya

Assalamualaikum,

Alkisahnya,saya banyak terlihat kisah masalah piston motosikal bocor atau pecah dalam group geng motor Facebook.Sedih bila lihat kejadian semacam ini,jadi kita tulis sikitlah semoga manfaat..


Piston bocor,piston pecah,piston tembus,piston kejang,piston jem,semua ni keluarga dia..yang pasti motosikal tu mesti tak boleh hidup.Kalau boleh hidup pun..aku rasa baik jalan kaki lagi bagus..:)





Gambar piston jem/kejang

 

 



Apa penyebab piston jem  sebenarnya?


Mari kita selidiki kemungkinan penyebab perkara ini berlaku

2t kering
Alamak! Lupa taruk 2t pulak..:p
Terkadang sifat pelupa akan membazirkan duit poket kita..
Sudahkah di periksa 2t nya..pump 2t atau angin 2t


Lama tak servis
Hmm..malas aku nak servis motor weh..
Barapa lama tak servis motosikal sedara sedari..cuba ingat balik

Modifikasi
Ini top 1 kepada masalah piston jem..problem cari sendiri..haha rasa lah..
Adakah anda ada buat pengubahsuaian/modified pada sistem pembakaran dalam atau nyalaan atau ekzos..
Kalau ada ini special link untuk anda >> cara setting kaburator motor

Cubalah kemungkinan boleh membantu..




Sekarang anda sudah tahu kemungkinan utama masalah piston ini jadi apa nak buat sekarang..

Cara selesaikan masalah


Dah siap tukar ganti piston yang baru,buatlah penyelarasan balik pada sistem keseluruhan supaya penyakit ni  tidak berulang..

Saya rasa anda semua yang membaca artikel ini sedikit sebanyak ada skil baiki motosikal,jadi bolehlah mula godek motosikal tu..selaras apa yang patut.

Kepada yang belum tahu dan terkena masalah piston jem ini,beringat lah selalu..oh ya,jika anda nak cuba baiki motor sendiri boleh bertanya saya dan jangan lupa jengok-jengokkan blog ini selalu untuk tambah ilmu baiki motosikal.

Cukup setakat hari ini..assalamualaikum-

Piston dan ring


Piston dan ring mempunyai saiz dan ukuran mengikut silinderbiasanya bermula dari std meningkat naik ke 0.25,0.50,0.75 ke seterusnya..Apa fungsi piston,ring pada sebuah enjin motor

Piston, Ring – fungsi piston- fungsi ring- nama-nama ring

Belajar baiki motosikal bab Piston dan ring bermula dengan piston atau dalam bahasa melayu adalah omboh_ialah kompenon enjin yang fungsi utamanya sebagai nadi penggerak sesebuah enjin motosikal. mengambil bahan api,memampatkan,meletupkan dan membuang sisa pembakaran di kebuk Pembakaran Dalam lalu Ia membawa daya tujuhan hasil dari letupan itu untuk menghasilkan kuasa enjin. Dan ia terdiri daripada kompenon penyokong iaitu ring(gegelang/cincin),pin,klip dan pin bearing,..

Lihat pula kenyataan dalam bahasa inggeris dari wikipedia;”
A piston is a component of reciprocating engines, reciprocating pumps, gas compressors and pneumatic cylinders, among other similar mechanisms. It is the moving component that is contained by acylinder and is made gas-tight by piston rings”.

Cara kerja piston/ring

Mengambil dan memampat campuran bahan api sebelum letupan berlaku dan selepas itu menolak sisa(gas)pembakaran melalui ekzos adalah peranannya.Ia berumah di dalam selinder/kedudukannya adalah di dalam cylinder(silinder/blok) dipegang oleh rod penyambung(connecting rod).

Piston dan perumahnya iaitu cylinder mempunyai sedikit ruang kelegaan diantaranya untuk mengelak dari berlaku enjin kejang kerana semasa enjin bekerja suhu panas cylinder meningkat,Ia akan mengurangkan gap diantara piston dan selinder.Ia berbeza semasa selinder berada dalam suhu sejuk.

Untuk menangani ketidaktentuan ini berlaku piston direka dan
diperbuat daripada material yang tegar suhu panas dan cepat sejuk seperti aluminium alloy.

Ring/gegelang

Ring piston bertindak meningkatkan memampatan (compression) di dalam selinder dengan cara menutup rongga diantara piston dan selinder
Selain itu ring piston berperanan menghalang minyak hitam(4 lejang) atau minyak 2t(2 lejang) masuk melepasi kepala silinder
Untuk omboh 2 lejang komersil mempunyai 2 gegelang dan enjin 4 lejang mempunyai 3 gegelang.

Gambar piston 2 stroke
Piston 2 stroke
Gambar piston 4 stroke
Piston 4 stroke
Gambar ring piston
Ring piston 4stroke

Ring piston untuk 4 lejang
Untuk enjin 4 lejang ia mempunyai 3 ring piston dinamakan..

compression ring

Compression ring yang berada paling atas ke kepala piston selaku penyekat kebocoran mampatan dalam kebuk pembakaran
Ia biasanya berwarna cerah dan mempunyai tanda pengatas

Wiper ring

Ring kedua dari kepala piston dan fungsinya sebagai pengilap sisa minyak hitam/2t yang terlepas.
Gegelang omboh ini turut bersama menguatkan mampatan
Wiper ring biasanya bewarna gelap dan juga mempunyai tanda pengatas

Oil ring

Ini ialah ring piston terakhir dari kepala silinder dan tiada bagi motosikal 2 lejang.
Dan ia berperanan sebagai penapis minyak hitam daripada naik ke kebuk pembakaran
Tiada tanda pengatas,oil ring itu sendiri terdiri daripada 3 ring atau 3 dalam satu

Piston,ring mempunyai saiz dan ukuran mengikut silinder
biasanya bermula dari std meningkat naik ke 0.25,0.50,0.75 ke seterusnya
Diameter silinder disebut Bore mesti lebih besar dari saiz piston dan ring
Setiap ruang(gap) diantara piston dan ring pada silinder semasa pemasangan harus diminimumkan untuk mendapat hasil mampatan yang tinggi dan juga elak minyak naik ke plug
Jika cara pasang piston, ring dibuat dengan betul ia akan memberi lebih kuasa enjin pada kenderaan(motosikal) anda