Penggunaan jenis minyak petrol yang sesuai untuk motor

Gambar petrol ron95 dan 97

 

 

Kesilapan memilih minyak petrol yang tidak sesuai pada enjin akan menyebabkan kerosak pada cat, getah saluran, dan karat dalam tangki

Salam. Ini adalah asas penggunaan minyak petrol pada motor yang sebahagian kita sudah faham dari maklumat yang telah diberikan dalam “owner manual”. Sebagai ulang ingat untuk anda atau jika belum tahu saya kongsikan sedikit jenis-jenis petrol sesuai dan yang patut diisi pada enjin motor anda supaya anda memperolehi kelancaran maksimum dan penjagaan enjin yang baik sepanjang masa.

Pada saya, mestilah nak guna petrol murah kalau tak masakan naik 10sen seliter dah “melantun”…
Tapi ada hal lain yang saya risaukan sebelum isi minyak petrol pada motor saya jadi membuatkan saya lebih rela bayar lebih sedikit untuk sekali isian. Puncanya saya bersikap demikian jom baca sekejap “short info” ini:

Petrol mengandungi alkohol

Jika anda ingin menggunakan petrol yang mengandungi alkohol ( gasohol) pastikan kadar oktana kurang dari kadar yang disyorkan oleh pengeluar motosikal

Minyak petrol ini mengandungi dua jenis satu mengandungi ethanol dan satu mengandungi methanol bagi Honda ex5 sebagai contoh jangan guna petrol yang mengandungi ethanol melebihi 10%  jangan guna petrol yang mengandungi methonal melebihi 5%

Jika anda menggunakan petrol yang mengandungi 10% ethanol atau 5% methanol ia akan menyebabkan:

  • kerosakan cat pada tangki petrol
  • kerosakan pada tiub getah saluran bahan api
  • karat pada tangki petrol
  • menganggu prestasi motosikal

Sebelum anda membeli bahan api dari stesen yang berbeza dari jenama yang ada pada pasaran cuba dapatkan kandungan alkohol dalam bahan api. Jika anda dapat pastikan jenis dan peratusan alkohol yang diguna dan anda notis ada masalah terhadap prestasi motosikal tukar kepada petrol yang tidak mengandungi alkohol

Minyak petrol Ron 95 atau 97

Gunakan petrol tanpa plumbum dengan penyelidikan octane nombor 90 ataupun lebih tinggi. Biasanya hampir keseluruhan stesen minyak di negara ini menyediakan petrol 95 dan 97 tanpa plumbum(unleaded), Jadi jarang berlaku salah guna disini

Mudah cakap, minyak petrol dengan nilai octane lebih rendah menjadikan ia cepat terbakar. Bagi sebuah enjin pembakaran dalam seperti enjin motor, kereta – spark plug bertindak menyalakan petrol pada lejang bakar enjin 4 lejang. Memilih menggunakan petrol lebih rendah octane(oktana) boleh membuatkan petrol menyala sendiri berikutan suhu panas enjin. Nyalaan petrol diluar kawalan menjadikan fenomena enjin “knocking” atau bunyi “ping”

Kesan knocking yang keterlaluan boleh menganggu kelancaran perjalanan dan menyebabkan kerosakan cepat komponen enjin

Contohnya enjin motor dengan compression tinggi atau kereta dengan enjin turbo, supercharger sesuai dengan minyak petrol mahal(lebih octane)  ron 97 atau lebih sebagai satu langkah mengatasi masalah knock keterlaluan 

Menggunakan petrol lebih octane pada enjin low compression pula boleh menyebabkan kehilangan kuasa dan merugikan poket sendiri

Bagi enjin standard jikalau berlaku knocking atau semasa enjin bergerak pada pergerakan biasa walaupun telah menggunakan petrol atas dari 90 octane anda perlu tukar petrol jenama yang lain jika knoking atau sentap-sentap masih berlaku lagi anda dinasihat merujuk kepada mekanik,jika motor baru sila rujuk kepada pengeluar dengan segera

Carburetor Motor keluar minyak petrol semasa parking

Punca karburator carburetor Motor keluar minyak petrol

Salam,

Ok bos kongsi info pengguna motorsikal lagi,apa punca karburator keluar minyak petrol.Biasa kita sedari hanya semasa parking motor kerana kesan tompokan petrol di bawah motorsikal itu.Punca perkara ini berlaku ialah kerana sedikit gangguan pada karburator itu dan ia memang selalu terjadi dan itulah diantara masalah karburator motor yang kadangkala membuat orang tidak senang dengan sistem karburator dan mula beralih ke Fi.Tapi bukan masalah besar sebenarnya cuma perlukan sedikit ketenangan kerana pasti ada jalan penyelesaiannya.

Minyak petrol selalu melimpah dekat parking,baru petrol kuat itu sebenarnya berpunca masalah kegagalan karburator mengawal kemasukan minyak petrol bermaksud petrol secara terus menerus masuk dan melebihi tangki simpan petrol karburator.Ini akan menyebabkan petrol akan mula melimpah keluar dan berlakulah kejadian yang dinamakan karburator [email protected] keluar dari carburetor.

Gambar carburetor keluar minyak
carburetor

Kotoran seperti habuk-habuk kecil,pasir,pecahan besi halus akan menghalang injap tutup buka di dalam karburator.Petrol mula bertambah dan bertambah walaupun ia tidak digunakan(sepatutnya ditutup)

Penapis minyak petrol amat baik untuk mengatasi masalah ini tapi malangnya jika alat penapis itu rosak..

Ok bos sudah faham sekarang punca minyak keluar dari karburator kan..!

Macam mana pula cara mengatasinya,

Perlu tukar karburator?

Jangan risau tak perlu tukar karburator bos..cuma perlu diserviskan karburator saja dan kos anggaran servis karburator motor adalah dalam RM 15 ke 25 sahaja..kalau motor baru percuma!..pada tarikh ini.

Biasanya hal semacam ini mekanik akan mencuci bersih kotoran dalam karburator yang mengganggu sistem karburator itu..Jadi hanya perlu bertenang sahaja bos boleh pakai balik karburator lama tu setelah diservis nanti.Tapi mungkin harga bayaran servis akan bertambah sedikit sekiranya punca petrol bocor tu di sebabkan kerosakkan komponen dalaman karburator 

Float needle

Gambar float needle

Lagi satu puncanya,
Inilah bendanya yang menyebabkan karburator keluar minyak petrol..float needle

Harganya jauh lebih murah dari harga sebiji karburator baru..:)
Jadi bos hanya perlu buat sedikit tambahan bayaran lagi untuk menggantikan float needle yang rosak itu.Tapi harap-harap hanya masalah kotoran,jimat sedikit belanja..

Ok bos,dah tahu punca karburator keluar minyak petrol kat parking motor tu,sekarang bolehlah terus ke bengkel.Lagi satu pesan,kalau petrol keluar banyak jangan start dan naik motor tu,sila tolak..bahaya petrol!! Ok bos jumpa lagi..

Minyak petrol motor bocor boleh naik ke tak

Soal jawab tentang masalah minyak petrol motor bocor

Assalamualaikum.. Saya ada masalah nak tanya sikit tentang motor saya.cerita dia macam ni,semalam sedang saya rehat-rehat tengok TV tiba-tiba saya terbau minyak petrol yang kuat sampai perit hidung saya dibuatnya.untuk memastikan apa yang berlaku lalu saya pergi periksa dekat motor saya,rupanya minyak petrol motor saya bocor dah banyak melimpah kat bawah lantai tu.Jadi saya nak tanya kenapa motor saya minyak bocor?saya nak isi balik minyak takut terjadi apa-apa pulak nanti..harap dapat menyelesaikan masalah motor saya..tq

Walaikumsalam,

Pertamanya kalau nak pasti penyebab atau punca minyak petrol motor bocor cik perlu periksa dulu dari mana arah petrol keluar.Caranya begini,cik isikan semula petrol yang dah kering dalam tangki tu lepas tu cik cuba lihat dari mana minyak bocor samada dari bahagian depan enjin atau bahagian tengah ke belakang.

Tempat biasa berlaku minyak petrol bocor adalah pada bahagian karburator yang normalnya berada di atas enjin depan.Jika cik pakai motor jenis skuter karburator motor tersebut berada betul-betul di bawah tempat duduk.lihat jikalau karburator basah atau ada petrol menitik jatuh.OK, cik dah pasti minyak bocor dari karburator bermakna karburator motor cik bermasalah dan perlu dibuat servis untuk baik-pulih.

jika dari arah paip getah petrol bermakna ada sesuatu berlaku pada itu samada pecah atau paip tercabut.Cik boleh tukar atau sambungkan balik paip tu.

Gambar karburator motor
Karburator motor scooter

Masalah boleh naik ke tak apabila minyak petrol motor bocor

Kalau bocor pada getah saluran semestinya motor tu tak boleh naik lagi sebabnya petrol tak sampai ke karburator dan enjin motor sudah pasti tak dapat dihidupkan.Jadi cik perlu tolak motor ke bengkel motor.

Karburator yang bocor,cik perlu lebih berhati-hati kerana petrol bahan mudah terbakar.OK, harap encik dah faham tentang masalah karburator minyak petrol bocor dari keterangan diatas,jika kurang cik boleh ulas di ruangan komen di bawah dan juga jika cik mahu mencuba baiki sendiri,saya dah siapkan iaitu panduan baiki karburator minyak keluar

Overflow atau karburator motor banjir

Ok malas nak baca,tonton video ini

Karburator motor banjir|punca,kesan dan cara atasinya

Belajar baiki motor-
 karburator motor banjir atau karburator overflow ialah satu situasi dimana berlakunya lebihan minyak petrol di dalam takung karburator ( bahagian bawah karb) dan petrol itu akan melimpah keluar kerana ia tidak dapat ditampung lagi.

Apabila sesebuah motorsikal menghadapi karburator banjir ia dapat dikenal pasti dengan adanya tanda-tanda seperti seperti minyak keluar dari karburator jika dilihat atau anda juga mendapat bau petrol yang kuat di mana motor diletakkan(park),minyak petrol kering tiba-tiba dalam tangki atau mendapati minyak cepat habis juga tandanya.

Situasi ini  berlaku kerana kegagalan pada injap buka tutup minyak karburator iaitu jarum pelampung (float needle) .
Jarum pelampung gagal berfungsi sebaiknya kerana telah rosak atau terdapat unsur lain yang menghalangnya seperti habuk,pasir,kapas atau pelbagai lagi lagi kotoran lain.Erti kata lain bilamana jarum tak menutup rapat laluan bermakna petrol berterusan masuk tanpa henti.untuk lebih jelas lihat gambarajah di bawah

Gambar karburator motor banjir

Cara jarum pelampung bekerja

Sebenarnya jarum tidak berfungsi tanpa pelampung  kerana ia adalah alat yang berpasangan.posisi pelampung turun kebawah ketika minyak belum di isi dan apabila minyak sudah mula masuk dan aras petrol meningkat sedikit demi sedikit sehinggalah pelampung menutup pintu petrol masuk secara automatik menggunakan jarumnya.proses ini akan berulang semula setalah minyak di dalam takung karburator sudah berkurangan.ya! semacam sistem tangki Pam Tandas.

Gambar karburator motor overflow

cara atasi masalah ini

-Jika masalah ini kerana jarum pelampung rosak maka cara atasinya ialah dengan menukar jarum yang baru.ciri jarum pelampung karburator motor rosak kelihatan hujung jarum berlekuk kerana proses hakisan yang telah berlaku setelah ia sudah lama digunakan.

-punca dari bendasing atau kotoran diatasi dengan membuat servis buang kotoran tersebut dan menukar filter petrol yang baru atau tambahkan pada paip saluran sebelum karburator pada motor yang tidak tersedia alat ini.

Orait,semua sudah diketahui tentang perkara berkaitan karburator motor banjir ini dan diharap anda dapat memahami,ya atau tidak boleh masukkan ulasan anda di ruangan komen di bawah.

Seperkara lagi mungkin anda ini mencuba sendiri tukar jarum pelampung maka ada satu hal yang perlu ketahui iaitu sukatan petrol yang betul di dalam takung karburator.

Ini kerana kadang kala spec jarum pelampung karburator yang baru sedikit berbeza spesifikasi bergantung kepada pengeluarnya.perbezaan ini akan mengakibatkan perubahan pada posisi pelampung dan untuk mendapat aras petrol yang ideal didalam karburator perlulah diperhatikan selalu hal ini dan membuat penyelarasan balik jika perlu.

Cara melaras pelampung karburator

OK,apabila anda sudah selesai menukar jarum pelampung karburator motor anda perlu periksa aras petrol di dalam takung karburator itu.uji cuba ini penting untuk memberikan keputusan yang positif.ya, kita tak mahu petrol kembali keluar atau masalah minyak dalam takung karburator tak cukup setelah menukar float needle.minyak petrol dalam karburator tak cukup akan mengakibatkan motor mati sendiri semasa berjalan.Dengan itu buatlah uji cuba sebagai langkah berjaga jaga.

Gambar karburator banjir

Langkah melaras pelampung

Untuk memastikan kandungan petrol samada mencukupi atau tidak di karburator motor setelah menukar jarum pelampung harus di mulai dengan langkah seterusnya memasukkan petrol ke dalam karburator tanpa memasang siap karburator di enjin.
Langkahnya ialah anda harus pegang karburator secara menegak seperti mana keadaannya pada enjin motor.
selanjut sambungkan paip saluran petrol(dari tangki) dan biarkan 30 saat lebih kurang dan kemudiannya buka kembali takung karburator juga dalam keadaan menegak seperti mana tadi.awas!jangan tumpahkan petrol semasa membuka skru bawah karburator kerana kita akan berpandukan petrol di dalam takung itu untuk melaras pelampung.
-Perhatian! ada dua jenis sistem ambilan petrol,1 ambilan terus dan 2 secara sedutan enjin seperti kebanyakkan atau motor jenis skuter.
Dah?,anda boleh nampak hasilnya.jika petrol agak kurang maka perlulah di tinggikan pelampung,-bermakna jarum pelampung lebih lambat untuk memberhentikan petrol masuk maka akan terhasil minyak petrol yang banyak.jika minyak banjir maka lakukan sebaliknya.
Cuba dapatkan aras lebih setengah tanpa banjir.Dimana tempat adjust pelampung? Lihat pada tiang pelampung,ada tip kecil sebagai penekan jarum.Dengan berhati-hati tekan tip kebawah bermakna anda telah rendahkan pelampung dan kumpil ke atas maka akan hasilkan petrol yang banyak.lihat gambar dibawah.
Gambar pelampung karburator motor
Gambar pelampung karburator motor
Gambar pelampung karburator motor
Kedudukan pelampung karburator motor
-garis merah  ialah aras normal
-garis hijau kurang petrol
-garis biru minyak lebih
OK harap harap lepas ni semua boleh atasi sendiri masalah karburator motor banjir dan belajar tuning angin karburator pula.jika kurang mengerti boleh ajukan di ruangan komen ya pak!.sekian,assalamualaikum.

Motor kuat makan minyak petrol

Gambar tangki kering sebab motor kuat makan minyak

motor makan minyak

Masalah motor kuat makan minyak petrol adakah cara untuk atasinya.Memang motor makan minyak itulah halnya guna motor atau kenderaan apapun tapi bila berlebihan guna minyak mesti ada perkara tak kene pada motor tu.Nak tau juga masa bila motor tu mula kuat makan minyak,selepas buka enjin atau dah memang dari asal dah guna banyak minyak.

Nak tahu sesebuah motosikal banyak makan minyak atau tak boleh bandingkan dengan motor kawan yang sama jenis.Kalau motor standard biar sama standard,modified tak payah cerita.

Yamaha 125z kuat minyak

Contoh motor guna banyak minyak petrol pada keluaran asal ialah
Yamaha 125z,sorry Yamaha ..!
Benda semua pemilik 125z tahu,bukan rekaan.Cuba bandingkan dengan Rxz yang berkapasiti enjin lebih 10cc darinya,rxz tentu lebih jimat.Setengah pomen kata struktur enjin moden punca motor kuat makan minyak petrol.Pentingkah enjin moden jika lebih banyak guna minyak?

Perlu selaraskan carburetor

Carburetor adalah kunci untuk penjimatan minyak motor.Buat penyelarasan balik,tak payah guna tuning asal kalau dah makan minyak banyak sangat.Tukar carburetor jenis lain jika perlu.Satu lagi optimalkan sistem ignition. Boleh cuba ignition power booster atau guna spark plug yang berkualiti dan setting karburator balik.

Baca juga >> motor makan minyak hitam

Ada juga motor kuat makan minyak disebabkan kerosakan pada karburator atau injap bocor,Pembaziran bahan api.masalah motor minyak kuat boleh diatasi dengan membuat sedikit perubahan seperti yang diterangkan.Tak perlu jual motor 🙂

Cakap pomen;’motor laju mesti minyak kuat’.