Fungsi karburator motor dan komponen

Gambar karburator motor
Karburator motor

Fungsi karburator serta kegunaannya pada motor

Karburator(carburator) ialah satu alatan enjin yang berfungsi sebagai kilang memproses petrol sama udara kepada nisbah tertentu untuk dijadikan bahan bahan bakar untuk menjana kuasa sesebuah enjin petrol samada motorsikal kereta dan sepertinya.

Karburator berfungsi secara manual iaitu akan bertindak-balas mengikut pergerakkan pergelangan tangan anda memulas throttle(pendikit)- kaki bagi kereta. Kerjanya bermula sebaik sahaja enjin diputarkan(start), karburator yang menyimpan sejumlah minyak akan menghantarnya bersama-sama udara masuk ke ruang pembakaran dalam enjin dan ini membuatkan enjin mula hidup.

Ketika enjin sudah dihidupkan dan anda membiarkan throttle iaitu tanpa pulas minyak- keadaan ini disebut idle atau melahu. Semasa ini karburator adalah sedang berfungsi tetapi menghantar campuran petrol sama udara dalam jumlah yang sedikit. Suapan bahan api itu mula dipertingkatkan sebaik sahaja anda mula pulas throttle, juga bermakna lebih banyak udara dan petrol masuk akan membuatkan enjin menghasilkan lebih kuasa.

Gambar skru timing, skru angin pada karburator

Fungsi komponen luaran karburator motor seperti skru angin dan skru timing

Khasnya disini saya ceritakan asas karburator bagi motorsikal- Pada karburator motor biasanya akan

terdapat beberapa komponen utama dan penting seperti 2 skru pelaras untuk tujuan penyelarasan minyak dan udara.

Komponennya yang pertama berfungsi untuk kunci timing dan dikenali sebagai skru timing.  Ia boleh dilaras bertujuan supaya enjin tidak mati saat enjin sedang idle- Anda boleh laras mengunakan skru driver untuk menetapkan timing tinggi atau rendah. Suara enjin tinggi disebut timing tinggi.

Yang kedua adalah skru angin dan kebanyakkan berada paling tepi pada mana-mana karburator motor.

Fungsi skru timing karburator

Kegunaan Skru timing karburator ialah untuk meninggikan timing atau merendahkanya dan ia boleh dilaras sendiri oleh pemilik motor itu, akan tetapi skru angin disebelah tepi pada karburator motor itu tidak dianjurkan disentuh jika anda tiada kemahiran, kerana sedikit kesilapan akan mengganggu kesehatan perjalanan enjin, juga boleh menyebabkan kerosakan enjin.

Jika ingin belajar melarasnya boleh baca sini  Cara Setting Karburator Motor.

Skru angin

Supaya tiada kesalahan berlaku, sini boleh pastikan yang mana satu skru angin dan yang timing. Seperti gambar di atas lokasi skru timing pada kebanyakan karburator motosikal adalah di tengah-tengah tiang atas karburator  (tiang valve).Skru angin bergantung pada jenis karburator itu sendiri.kebanyakan skru angin adalah bersebelahan skru timing.

Gambar skru timing karburator motosikal
Skru timing

Kegunaan choke karburator

Biasa kita lihat pada bar handle sebelah kiri bawah terdapat satu tuas ia adalah choke karburator. Tuas choke terus ke karburator menggunakan kabel sebagai alat perantaraan.Choke di gunakan selalu pada sebelah pagi saat untuk menghidupkan enjin yang tak nak hidup kerana sejuk.Sesetengah motor menempatkan choke pada karburator seperti motor rxz,RX’s,panther atau ts 125.

Cara menggunakan choke(pencengkik) sebetulnya
ialah tanpa memulas pendikit. Tarik choke dan terus hidupkan enjin tanpa perlu memulas pendikit. Kesilapan menggunakan choke menambahkan lagi masalah untuk menghidupkan motor.

Ciri karburator tidak berfungsi

Karburator yang tidak berfungsi ialah karburator yang mempunyai masalah pada komponen dalaman.Kesan kerosakan mungkin timbul setelah lama digunakan menjadikan karburator tidak berfungsi dengan baik.lalu timbulah masalah seperti motor semput ,motor tak boleh start dan sebagainya.
Habuk,bendasing atau air juga menjadi punca karburator bermasalah.Adakah cara mengatasinya?

Cara rawat karburator bermasalah

Ada! Cara merawat karburator ialah dengan membuat servis iaitu mencuci bersih barang dalam karburator seperti mainjet, pilotjet dan komponen dalaman yang tersumbat akibat kotoran disebut.Selanjutnya melaras semula karburator untuk menemui ketepatan campuran bahan api yang paling optimum.

Kegunaan karburator pada motor

pada masa sekarang karburator masih kekal digunakan pada motosikal walaupun nampak penggunaan sistem injeksi sudah meluas.Ada kebaikan dan kekurangan penggunaan karburator berbanding injeksi.Betul injeksi lebih menjimatkan minyak bagaimana pula dari segi kerosakkan dan kos baiki? Apa pun untuk kita lebih baik mempelari lagi tentang karburator,fahami lebih mendalam lagi bagaimana karburator berfungsi kerana karburator motor masih lagi satu alat yang masih relevan untuk beberapa tahun mendatang..

2 tahap belajar setting karburator melalui teknik asas carburetor adjustment

 Belajar Setting karburator motosikal | kegagalan carburetor tuning



Assalamualaikum,Mahu belajar setting karburator 125z,rxz,RX king,vespa atau motogp (haha)?boleh,cuma perlu ketahui 2 tahap asas tuning dibawah ini dahulu Carburetor adjustment

how? Banyak sekali pertanyaan seperti  ini bila di googlekan.kalau dalam bahasa Melayu,macamana cara penyelarasan kaburatoratau bagaimana cara setting karburator?

Sebelum tu  Fungsi kompenon karburator harap sudah di mengertikan kalau tidak klik link biru diatas.Ada 2 tahap yang saya rasa bersesuaian untuk para pemula(baru belajar) dan tahap 2( advance )bagi yang sudah mahir tahap 1. 

Bila perlu adjust karburator?

Anda perlu adjust karburator semula setelah selesai mencucinya(service) atau setelah membuat modifikasi.

Ada 2 skru penting pada karburator.Yang pertama skru timing dan yang kedua skru angin(skru pepura).Kegunaan kedua-dua skru angin dan skru timing ialah alat setingan kaburator

Tahap 1

Belajar cara setting angin karburator motosikal standard

belajar setting angin karburator motor
Anak panah putih ialah skru timing
Anak panah biru ialah skru angin


Mula setting angin karburator.Pulas pendikit kira-kira 4000-6000rpm (tiada meter cubalah angaran sahaja),tahan sambil tutup  angin sampai habis mengikut arah jam dengan menggunakan pemutar skru.Pada saat ini suara enjin kedengaran berbobot(sempot) kerana campuran minyak dan angin tidak selaras.Mulalah buka angin semula mengikut arah lawan jam sehingga suara enjin ketahap paling besar pada rpm yang sama.

Pusing skru angin karburator untuk mencari rpm tertinggi

Pada titik ini jika dipusingkan lagi skru angin karburator itu ia tetap sama(tiada perubahan)maka anda perlu undurkan pada titik permulaan paling besar tadi..bahasa bukunya ialah disebut “mencari rpm tertinggi”..

Boleh difahami kan..,jika tidak boleh tulis diruangan komen..saya akan cuba jelaskan lagi:)

OK,sebenarnya pihak pengeluar telah menetapkan putaran skru angin motosikal standard(tidak dimodifikasi) ialah 1.1/4(satu suku) pusingan.
Satu putaran jam dikira 1.

Setelah angin diselaraskan maka mulalah pusing skru timing(merendahkan timing) tanpa memulas pendikit sampai tahap yang anda mahukan.

 

Tahap-2

Belajar setting karburator motor – advance carburetor tuning.

melaras minyak dan angin pada carburetor yang lari tuning asal


Karburator lari tuning asal bermaksud angin tidak dapat diselaraskan dengan minyak menggunakan kompenon asal karburator.kompenon asal seperti mainjet,pilotjet dan jarum ialah kompenon penyelarasan(jetting).Ia mungkin disebabkan ada perubahan pada sistem enjin,contohnya pada sistem nyalaan,ekzos atau pada selinder dan piston.

Gagal jumpa setting

kerosakan dan adanya modifikasi pada sistem enjin akan menyebabkan  kegagalan pada carburetor tuning(tak jumpa tune).Jika perkara ini berlaku mulalah timbul masalah pada motosikal anda seperti 

  • Lebihan bahan api(makan minyak)
  • Motor sempot
  • Plug rosak
  • Piston jem(kejang,bocor,pecah)

*baca juga tentang
jenis kerosakan karburator

Kurang faham tonton video belajar cara setting karburator 2 tak – dibawah

Motor susah idup waktu pagi selepas setting angin karburator

Hal ini sering terjadi selepas setting angin karburator motor jadi susah hidup pagi. INi faktor angin “dibuka” terlalu besar. Sila “tutup” setengah atau satu dan lihat perubahan esok hari. Anda boleh juga besarkan pilot jet kalau mahu, cuma mungkin motor akan kuat minyak sedikit. Tak mahu juga?? sila guna chock 🙂

Belajar Setting main jet pilot jet karburator


Perkara diatas terjadi disebabkan minyak melebihi udara(rich) dan sebaliknya
Jalan atasi masalah diatas daripada berlaku,anda perlu adjust(buat perubahan) kompenon dalaman kaburator supaya minyak dan udara boleh diselaraskan kembali.Selalu orang sebut iaitu setting mainjet dan pilot jet.

belajar setting karburator motor sendiri
Berpandukan gambarajah diatas garis melintang menunjukkan bukaan valve(pendikit).anak panah menunjukkan dimana kompenon apa yang berfungsi ketika ITU.

Cara test main jet pilot karburator

Ok, ada yang tanya kat komen macam mana nak test main jet dan pilot karburator. Untuk cari main jet pilot yang tepat ada beberapa teknik terserah kepada kepakaran masing-masing.

Secara umum diketahui ramai, tekniknya ialah:

Test full throttle gear 1,2,3 kemudian terus matikan enjin. Tunggu enjin sejuk barulah buka plug dan lihat warna plug samada kena naikan main jet atau turunkan mainjet.


Kesan pada spark plug selepas setting carburetor

Kesan pembakaran boleh dilihat pada spark plug.Segala perubahan pada jetting akan merubah warna spark plug.Contohnya jika jetting menggunakan saiz yang terlebih besar akan menjadikan plug bewarna hitam basah.

Apabila jetting terlalu kecil pula akan membuatkan elektrod spark plug bewarna putih.Plug untuk pembakaran sempurna ialah bewarna perang kepada coklat.

Teori bagi kes ini ialah kecilkan jetting pada plug bewarna hitam,besarkan jetting untuk plug bewarna putih.

Lanjutan tentang spark plug

Warna spark plug yang elok kalau setting cun

Untuk kepastian setting dah “cun” anda perlu check warna plug. Kerana warna pada spark plug adalah memberitahu bagaimana pembakaran dalaman enjin berlaku

Gambar setting warna plug motor
Sedikit tips- katakan anda zero tak tahu apa, baru belajar setting karburator motor hari ini. Cuba-cuba lah tengok warna plug motor standard kawan kita tu.
Kalau setting 4-stroke tengok plug motor kawan yang pakai 4-stroke juga,kalau setting karburator 2-stroke kena tengok motor 2 stroke/lejang yang baru kalau boleh.
Kemudian cuba dapatkan warna dekat-dekat dengan dia 😉

Belajar Setting jarum karburator

Jarum karburator(slide needle) ialah option terbaik untuk setting  minyak.Ia lebih mudah dibandingkan dengan tukaran jetting.
Jarum karburator untuk kebanyakan motosikal mempunyai takuk(tap) pada sebelah atas.Takuk tuning  standard ialah ditengah-tengah.Untuk minyak lebih alihkan tap kebawah dan keatas untuk kurangkan minyak.Jika masih tidak berhasil barulah ditukar jetting 
lain.
gambar karburator Honda wave 125 murah original Thailand
Dapatkan disni

Download gambar lengkap warna plug jika mahu

Setting sprocket last

Ok tambahan sikit lagi. Artikel ini di update sentiasa bukan saya tulis panjang-panjang macam ini terus ya haha

Sudah siap setting karburator, warna plug pun dan cun barulah setting sprocket. Kadang-kadang selepas tukar sprocket motor “jem”. Ini bermakna perlu check juga warna plug untuk penghabisan kali. Khas untuk motor yang buat modifikasi sahaja.

Bagi motor standard jangan takut kalau hantar motor tukar spoket kena setting angin pula. Tak usah khuatir setingan motor “standard kilang” agak rich tak mengapa.

Akhir kata Cakap Pomen Motor
Itulah lebih kurang pemahaman tentang Carburetor adjustment” yang dapat saya ulas dsini.Harap anda boleh belajar setting karburator motor anda sendiri lepas ni. Kepada anda yang lebih pakar boleh membantu sesama kita pada ruangan komen dibawah.Sekian-

Komponen dalaman karburator

Gambar Komponen dalaman karburator

Fungsi 6 komponen utama karburator

Karburator motor terdiri dari beberapa komponen dalaman  yang setiap satunya mempunyai fungsi tertentu.Disini di sebebut fungsi 6 kompenon utama karburator

  • Slide/throttle valve
  • Slide needle(jarum slide)
  • Float/pelampung
  • Float needle
  • Main jet
  • Pilot jet

Slide bertindak membuka dan menutup laluan udara.ia berada di tengah-tengah laluan udara karburator.

Jarum slide berfungsi bersama-sama slide.pada jarum slide terdapat tap/takuk pelaras.tap ini berpengaruh terhadap kecepatan minyak masuk untuk dicampurkan bersama-sama udara.setiap tap jarum boleh dilaras mengikut keperluan

Gambar slide needle

Float needle berada didalam takung karburator.Ia dipasang pada float akan bekerja bersama-sama mengawal kadar petrol dari tangki simpanan petrol motosikal masuk kedalam karburator.INI sebelum berlaku campuran udara.Setelah aras petrol tinggi ia akan menolak float keatas dan float needle akan mula menutup kemasukan petrol kedalam karburator

Gambar main jet

Main jet  adalah laluan utama petrol ke ruang campuran udara.Main jet mempunyai lubang kecil yang dikira dengan pelbagai saiz contohnya 100,105,110,115 dan seterusnya.Ia perlu ditukar jika kadar minyak tidak sepadan dengan udara masuk.

Gambar pilot jet

Pilot jet sikit berbeza dengan main jet kerana pilot jet hanya berfungsi penuh sekiranya enjin berada dalam keadaan melahu(tanpa pulas pendikit).Ia juga mempunyai berbagai saiz contohnya 22.5,25,27.5,30 dan seterusnya

Gambar komponen

Animasi cara kerja komponen dalam karburator seperti main jet, pilot jet

Gambar cara kerja dalam karburator

Sempat saya siapkan sebuah animasi gif cara kerja komponen dalaman karburator motorsikal supaya anda lebih jelas faham.

Dalam animasi dibawah saya cub gambarkan waktu mana main jet, pilot jet berkerja dari dalam karburator.

Animasi gif karburator motorsikal
  • Bintik merah adalah petrol
  • Bintik biru adalah udara

Lihat waktu idle(enjin hidup tanpa pulas minyak) bintik merah(petrol) keluar melalui liang pilot jet, kemudian bila di rev(pulas), fungsi pilot jet semakin berkurangan sehingga full throttle tugas memberi petrol untuk digaul dengan udara di ambil sepenuhnya oleh main jet. Lihat juga terdapat bintik merah melalui ringkasan gambaran float needle disitu saat full throttle. Ini kerana pada saat ini minyak sudah mula berkurangan dalam takung dan masukan petrol baru dari tangki minyak diperlukan. Lukisan animasi terbatas sepatutnya terdapat pelampung(float) adalah berhubung kait sama float needle. Harap faham..

Ok setelah faham anda boleh berbalik ke artikel cara setting angin karburator pula

Tips servis karburator motor kapcai

Gambar karburator motor

Tips servis karburator motor sendiri dirumah

Kalau nak servis karburator motor kapcai –  motosikal yang berkapasiti 150cc kebawah seperti Honda c70,ex5,Yamaha 80,88,lagenda,lc135,Suzuki fr80,jet,smash. Hari ini saya kongsikan sedikit tipsnya untuk anda.

Tujuan servis atau cuci karburator
motor ialah untuk membuang kotoran atau plak dalam Takungan karburator dan liang-liang udaranya

Membersihkan karburator adalah penting untuk mengekalkan prestasi motor.setelah jauh perjalanan di jalan-jalan berdebu akan memberi kesan kepada karburator meskipun ada penapis angin

Jetting karburator mudah mengecil dan tersumbat.Maka perlulah karburator dicuci servis membuang plak-plak kotoran langsung dapat tingkatkan prestasi enjin motor itu

  • Karburator tersumbat membuat motor hilang prestasi,sempot bahkan enjin langsung tidak dapat dihidupkan
  • Seperti kes karburator masuk air juga perlu diservis

Komponen karburator motor yang perlu diservis

cara servis karburator motor
Gambaran ringkas karburator motosikal

Langkah-langkah servis karburator motosikal

Leraikan karburator dari enjin
Buka 2 atau 4biji skru(mengikut jenis motor)takungan bawah kaburator
Leraikan pilot jet(keutamaan), main jet tidak perlu dibuka untuk motor baru
Leraikan juga pelampung dari karburator
Cuci keseluruhan isi karburator dengan minyak petrol
Pulihkan  pilot jet,main jet serta liang-liang udara karburator

Setelah dipastikan semuanya okay,pasang kembali kompenon karburator dengan berhati-hati
Setelah dipasang semula karburator pada motor hidupkan enjin dan laraskan skru angin semula
Disaat ini anda sudah berjaya servis kaburator motosikal anda..

Cakap pomen; …tuning karburator perlu kepakaran maka biarkan tuning asal bagi pemula ”

Air masuk kedalam karburator

air masuk dalam karburator motor
Banjir

Cara atasi masalah karburator masuk air ketika banjir

Pada petang ini saat takde motosikal nak repair mari kupas cara atasi masalah karburator motor kerana  dimasuki air ketika musim banjir pada motosikal cub khasnya_masalah yang sering dihadapi pada motosikal ketika musim banjir,hujan lebat ialah motosikal sempot atau mati

Punca motor mati ketika banjir ada 2 perlu diketahui iaitu karburator masuk air atau berlaku pintasan elektrik

Karburator masuk air bermakna air masuk lalu bercampur dengan minyak.Ini akan mengakibatkan pembakaran jadi tidak sempurna
Kesan pembakaran tidak sempurna ialah motosikal jadi sempot(tersentak-sentak) langsung mematikan enjin.

Air boleh mengakibatkan berlaku pintasan elektrik pada motosikal.Kompenon yang mempunyai aliran elektrik pada motosikal tergolong dalam sistem nyalaan.

Benda-benda seperti plug,koil plug,cdi dan wiring ini alah pada air.Walaubagaimanapun ia tidak terkesan pada kuantiti air yang kecil kecuali jika ditenggelami banjir atau air yang banyak

Karburator_cakap melayu atau carburetor(amerika),carburetor,
carburettor,carrburetter(komenwel) ialah alat bekerja untuk mencampurkan udara dan minyak petrol untuk pembakaran dalaman enjin. Bermakna tiada campuran air disini ya geng..

Ia adalah jantung motosikal yang berada pada bahagian atas enjin atau lebih tepat di atas selinder head,walaupun kedudukannya diatas namun masih boleh membuatkan motosikal sempot atau terus mati saat meredah banjir,lopak air.kenapa ya?

Bagaimana air memasuki ke dalam karburator ketika banjir

Pada kebiasaan kita lihat ada dua atau tiga wayar getah pada karburator jenis biasa.Wayar atau paip getah ini disambung pada tiap-tiap lubang yang ada pada karburator.Anda boleh nampak dengan jelas pada takungan karburator iaitu di bahagian bawahnya selalu terdapat satu lubang buang minyak.Pada asalnya ia disalur melalui paip getah memanjang kebawah.

Yang kedua terdapat lubang yang berfungsi sebagai saluran udara pada kiri dan kanan kaburator.Paip saluran inilah yang harus diawasi kerana ialah punca utama.Jika silap pada bahagian ini Ia akan menyedut udara bersekali air masuk ke kaburator.

Dan cara atasi anda perlu selit paip getah ini secara melintang bukan kebawah seperti paip buang minyak.Selit lebih tinggi dari paras yang boleh ditenggelami air.Ini bagi memastikan yang air tidak disedut masuk kedalam karburator motosikal anda disaat meredah banjir..

Cara elak hindar air masuk ke karburator

Perkara yang boleh dilakukan untuk elak hindar supaya air tak masuk ke dalam karburator motosikal sedara dan sedari

Perhatikan dan ikuti langkah-langkah dibawah..

Gambar cara elak kaburator masuk air
Kerana masalah wayar ini berada kebawah lalu mejadi saluran air masuk
Cara; perbetulkan kedudukan secara mendatar lurus dan selitkan kearah dalam bukan kebawah
cara hindar kaburator motor dari masuk air
Gambar wayar kaburator 3


Cara buang minyak bercampur air dalam karburator
langkahnya hanya perlu sebatang pemutar skru jenis leper

Gambar screwdriver kecil

buka skru dibawah ini mengikut arah lawan jam beberapa saat memadai minyak yang bercampur air dalam takungan karburator habis keluar melalui wayar saluran bawah takung karburator

Gambar cara buang minyak kaburator1
Gambar cara buka skru Kotor kaburator

Setelah itu ,tutup skru semula ikut arah jam(jangan terlalu kuat ikatan)
Hidupkan enjin motor beberapa  minit dan matikan semulah,ulang langkah buang minyak kotor tadi
dan korang selesai

Cakap pomen; itulah teknik atasi masalah karburator motor ketika musim banjir dan juga teknik repair karburator motosikal akibat masuk air.  Langkah-langkah dan cara-cara ini adalah mudah untuk sesiapa sahaja boleh buat,
Teruskan belajar repair motosikal
Salam jumpa lagi-