4 tanda tayar motor anda sudah tiba waktu untuk ditukar

Bila waktu perlu tukar tayar motor anda?

Sekiranya anda sudah tahu bahwa jangkahayat tayar motor adalah sukar diramal kerana bukan sahaja dipengaruhi oleh kualiti pembuatan tetapi juga di atas faktor penggunaan itu sendiri seperti laluan yang selalu gunakan, gaya tunggangan kerap membrek atau sentiasa jalan jauh, perubahan cuaca, isian angin tayar dan beberapa lagi.

Petanda paling umum bila tayar motor anda perlu ditukar ialah apabila tayar kelihatan botak. Tayar botak dikira stage akhir yang menuntut penukaran baru dengan segera. Bukan itu saja sebenarnya ada beberapa lagi dan saya akan memberikan disini 4 contoh tanda-tanda tayar anda sudah tidak [email protected] rosak

1. Bahaya tayar botak tengah

Jika anda ingat semasa tayar baru digunakan, permukaan tayar terdapat lorekan dari tengah sampai ketepi. Corak lorekan pula berbeza -beza mengikut rekaan pengeluar bertujuan untuk penyesuaian permukaan jalan ketika musim panas atau hujan. la direka sebegitu rupa supaya tayar anda terus melekat pada permukaan jalan semasa bergerak.

Sekiranya hujan, diusahakan supaya ia dapat membuang air ketepi secara cepat melalui rekaan lorekan itu supaya tayar tidak terapung diatas air yang boleh mengakibatkan kegelinciran.

Gambar tayar motor botak yang perlu ditukar

Tentu sahaja rekaan corak bunga tayar adalah berbeza-beza berdasarkan laluan yang bakal ditempuhi yakni lain-lain kegunaan seperti jalan rata, berbatu, berpasir, lopak air, jenis tar trek perlumbaan atau salji sekalipun.

Apabila tayar mulai botak bermakna anda sudah kehilangan jaminan tadi dan merbahayakan keselamatan sendiri.

Hilang cengkaman semasa membrek bermakna juga akan hilang kawalan yang boleh membawa kepada malepetaka. Ketika hujan apabila melintasi lopakan air tayar menjadi licin kerana bunga sudah botak, pastinya motor terus membuang ketepi atau skill Velentino Rossi yang anda ada saja mungkin dapat menyelamatkan anda pada situasi ini.

Tayar sudah botak menyatakan ketebalan tayar motor itu sudah berkurang dan begitu mudah berlaku pancit nanti

2.kembung, bengkak-bengkak

Pada suatu masa ketika melalui selekoh terutamanya, terasa motor membuang ketepi, disini eloklah anda berhenti sekejap untuk lihat keadaan tayar motor anda. Dari jauh seakan tak ada masalah pada tayar, cuba anda perhatikan dengan lebih dekat lagi.

Tayar kelihatan kembung atau berbonjol-bonjol/bengkak jika dilihat dari sisi memberi petanda ia perlu ditukar segera. Saya cadangkan sila bertukar ke jenama tayar lain bila masalah ini berlaku.

Tayar bengkak

3.Retak atau rekah

Ada 2 jenis keretakan pada tayar, 1 boleh jelas dilihat dengan mata dan 1 lagi ia tersembunyi, biasanya pada sebelah tepi tayar. Jika mahu pasti sila picit tayar adakah mempunyai ciri seperti dalam gambar ini

retak tepi

Tayar retak atau merekah menunjukkan anda sudah tak ada waktu lagi untuk menangguh sila lah tukar segera kerana boleh pecah pada bila-blla masa sahaja. Jika anda menggunakan tayar tubeless ini adalah punca tayar anda pancit.

4.Tayar motor selalu pancit

Tayar selalu pancit tanpa kesan biasanya berpunca kerana tayar sudah menipis atau permukaan dalam tayar sudah keras, atau terdapat dawai tayar sudah terkeluar pada bahagian dalam tayar. Hal ini boleh dipastikan oleh mekanik berpengalaman.

bahagian dalam tayar

Cakap pomen motor ” jangka-hayat tayar bergantung cara kita pakai”

Catatan ini bagi rujukan anda yang menggunakan motor kecil dan ringan. Penangguhan waktu tukar tayar tidak dilihat begitu kritikal tapi bagi pengguna motor berkuasa tinggi, superbike adalah perlu anda perlu memberikan perhatian penuh pada kondisi tayar motor anda

Rata-rata, tayar depan pada sportbike biasa harus bertahan sejauh kira-kira 6000km sebaliknya tayar belakang akan bertahan sekitar 3000 sebelum anda perlu menukarnya. Sudah tentu, man-mana tayar motor hanya akan bertahan lama sekiranya anda tidak “asal langgar saja”

Gambar menunjukkan bunga tayar

Pada setiap masa cuba “alert” dengan gegaran yang terasa semasa jalan lurus dan rata. Pastikan angin tayar sentiasa cukup kerana ia juga antara punca tayar tidak tahan lama. Cakap pomen motor ” motor kecil atau motor besar, silalah pastikan tayar motor anda pada kondisi terbaik…tak kan tunggu nampak benang kot baru tukar derr… “

Cara tukar tiub tayar motor pancit bocor

Bab 1 baiki motor

Mempelajari cara tukar tiub tayar motor pancit/bocor

Tayar bocor atau tayar pancit adalah masalah yang tak dapat dielakkan oleh pengguna motor.Bagi mekanik membaiki motor tayar pancit sudah menjadi rutin harian dibengkel.Kerana itu mekanik wajib mahir bab tayar motor.Tukar tayar,tukar tiub mesti dibuat dengan baik dan cepat tanpa sebarang masalah.mekanik motor boleh buka pasang tayar mengambil masa kurang dari 5 minit.

#Catatan ini untuk pelajar mekanik jika anda pengguna biasa baca catatan tayar selalu pancit

Tentunya ada teknik yang membuatkan proses tukar tiub tayar pancit secepat itu tanpa sebarang masalah.Tak kena cara tiub baru pasang boleh pancit balik atau pecah,tayar tak naik dan bermacam lagi masalah.maka bab sulung belajar baiki motor saya rasa eloklah kita  mulakan dengan mempelajari cara-cara tukar tiub tayar motosikal agar selari dengan  kerja rutin mekanik motor..dimulakan dengan
Bismilahirahmanirrahhim..

Dialog sketsa cara tukar tiub motor di bengkel

Dialog dibawah adalah mengenai cara tukar tiub tayar motosikal pancit | bocor

Sambil releks berborak..vroomm..
sampai sebijik motor ex5 dream.
“Bang,tiub belakang pancit ..



pomen(anda), tolong tukar tiub motor abang ni_yang bersuara ni taukey ..he he..



Sepanar saiz berapa [email protected]!
_pomen.



Ambik sepanar saiz 19,10,12 dan pengcungkil tayar_taukey



Nak bukak apa dulu cif tak tau ni.._pomen



Buka peti rantai tu dulu pakai sepanar 10 .lepas buka peti rantai buka  nat brek–>  buka nat tayar.._taukey



Buka arah mana cif?_pomen



Buka skru lawan jam ikat/ketat ikut jam.._taukey



Taukey minum air jap sambil tengok pomen dia tengah buka tayar motosikal pancit.



Cif tayar dah buka ni cif .pastu cif.._pomen



Dah..! Ha meh sini tengok aku buat dulu.Ni mula-mula buka nat tiub ni dulu pakai sepanar 12′..sret..srett..
(tercabut dah nat tiub)



OK ,ni aku nak cungkil tayar ni..kau tengok baik-baik..



Ni bai..
Masa nak cungkil  tayar kau pakai hujung pencungkil tayar yang melengkung ni.nanti dah masuk tiub,nak pasang tayar balik pakai hujung yang leper ni pulak.._taukey



Kenapa cif?_pomen



Masa nak buka tayar tentu lah senang pakai hujung melengkung/bengkok..tapi tak boleh pakai ni masa nak masukkan tayar balik sebab mudah terkena tiub..ada paham!_taukey



Orait cif!_ pomen



Customer dekat belakang perhati je sambil mengangguk kepala..paham la tu kot..:)



Srett..srett..srett..selamber je taukey tukar tiub tak 8.8 second dah siap..

Image cungkil tayar motor

Dapatkan spanar tayar set disini

Teknik ganti tiub motor

Sedikit teknik atau skil untuk anda untuk ganti tiub motosikal pancit yang boleh anda pratikkan


Semasa buka tayar

  • Guna pengcungkil hujung

  melengkung

  • Guna 2 pengcungkil tayar
  • Cungkil sesi/bucu tayar pada

sebelah yang pertama > Tarik tiub
Keluar > dan cungkil sebelah 2

  • Periksa tayar jika ada paku,dawai   Cari punca tayar pancit/bocor

Semasa pasang tayar

  • Sebaiknya guna pengcungkil

hujung leper

  • Masukan sedikit angin kedalam

tiub

  • Sapukan sedikit minyak pada

bucu/bibir tayar

  • Masukkan tiub (yang sudah diisi

angin)kedalam tayar > ikat nat
tiub 1atau 2 pusingan(supaya
tak tercabut sudah) > mula
cungkil masuk tayar > Pam angin

  • Setelah siap pastikan urat/line sisi

tayar sama aras

  • -siap-
                         Tonton video ini

*Jika ralat tonton melalui link ini https://youtu.be/wpnL25MVT38

Bab-2

Begitulah cara tukar pasang repair tiub tayar motor motosikal sepeda motor pancit bocor kalau tayar rosak sila tukar tayar sekali ya