Minyak pelincir sintetik atau mineral

Minyak pilihan anda,Apakah sintetik atau mineral?

Gambar minyak pelincir

Mengenai minyak pelincir(minyak hitam) Mobil 1 berkata: Pelincir sintetik  sangat halus daripada  minyak asas yang digunakan dalam minyak mineral konvensional, yang menawarkan anda perlindungan unggul dan prestasi. minyak enjin sintetik menyediakan pelbagai manfaat untuk enjin terus berjalan pada prestasi optimum sepanjang tahun.

Jenis-jenis Minyak enjin terdapat dua jenis asas minyak enjin yang ada: minyak mineral konvensional adalah jenis tradisional minyak enjin dan masih paling banyak digunakan. minyak motor sintetik yang semakin berkembang dalam populariti.

Ada juga minyak semi-sintetik, yang campuran minyak sintetik dan minyak mineral konvensional. minyak semi-sintetik juga kadang-kadang dipanggil “campuran”.

Kedua-dua jenis minyak enjin diperbuat daripada minyak mentah yang berasal dari tanah.

perbezaan adalah bahawa minyak motor sintetik menggunakan proses penapisan maju dan kebersihan yang tinggi dan lebih kualiti daripada minyak mineral konvensional atau minyak semi-sintetik.

Ini bukan sahaja membuang lebih kekotoran dari minyak mentah, ia membolehkan molekul individu dalam minyak untuk disesuaikan dengan permintaan enjin moden. Molekul disesuaikan menyediakan tahap perlindungan yang lebih tinggi dan prestasi, walaupun dalam keadaan yang melampau.

 Perbandingan minyak Apa yang begitu baik tentang pelincir sintetik?

Prestasi minyak sintetik, dan khususnya
Mobil 1, adalah lebih kukuh, terutamanya dari segi mengepam pada suhu rendah dan kestabilan suhu yang tinggi dan perlindungan terhadap deposit.

Ciri-ciri yang di maksudkan ini ialah enjin kurang haus, meningkatkan ekonomi bahan api dan hayat enjin lebih lama.

minyak sintetik telah dibangunkan khusus untuk menghadapi keadaan yang melampau ditemui dalam enjin moden. Mereka lebih mengalir bebas daripada minyak mineral tradisional.

Manfaat terbesar adalah akan meningkatkan perlindungan enjin. Apabila enjin bermula, minyak mineral mengambil sedikit masa untuk mengedarkan, membolehkan geseran antara bahagian un-dilincirkan untuk menyebabkan haus.

Sebaliknya, pelincir sintetik bermula beredar lebih cepat, mengurangkan geseran, dan melindungi bahagian yang bergerak dalam enjin.

minyak motor sintetik juga boleh dengan ketara meningkatkan ekonomi bahan api dan mengurangkan penggunaan minyak. Dalam tempoh memanaskan badan untuk perjalanan dengan motorsikal, kereta biasa, minyak mineral lebih tebal dan bergerak perlahan, menjadikan enjin lebih dahaga dan kurang cekap.

Kerana sintetik mendapatkan untuk bekerja lebih cepat, enjin mencapai kecekapan operasi puncak yang lebih awal dan mengurangkan penggunaan minyak. Satu lagi kelebihan perbandingan  minyak sintetik dan minyak mineral dalam  perbahasan adalah bahawa sintetik;

1-mereka lebih bersih dan lebih mesra alam

2- membantu untuk mengurangkan pelepasan enjin berbanding minyak mineral konvensional.

Minyak mineral konvensional juga mengandungi jumlah yang lebih besar  kekotoran, seperti sulfur, hidrokarbon reaktif dan tidak stabil dan bahan cemar lain yang tidak diingini yang tidak boleh dibuang sepenuhnya oleh penapisan konvensional minyak mentah.

Dalam semua aspek penting, pelincir sintetik mudah mengatasi minyak mineral. Sebagai 100% minyak motor sintetik, Mobil 1 menawarkan kelebihan yang ketara berbanding minyak enjin konvensional, seperti:

  •  perlindungan yang cemerlang
  •  Meminimumkan degradasi
  •  minyak pelinciran lebih cepat pada permulaan-warm-up dalam suhu yang rendah
  • perlindungan yang sangat baik pada suhu yang tinggi
  • rintangan yang luar biasa kepada kerosakan haba
  •  kebersihan enjin perlindungan yang cemerlang terhadap kemerosotan berbahaya
  •  enjin berjalan lebih bersih
  • Enjin cekap memberi rintangan yang lebih besar kepada pengoksidaan minyak (penebalan), yang mengurangkan drag enjin
  •  penggunaan minyak yang lebih rendah di bawah keadaan kelajuan tinggi operasi enjin
  •  lebih cekap dalam julat suhu yang lebih luas
  • Mengurangkan geseran dan melindungi bahagian yang bergerak di dalam enjin menghalang karat

Sumber terjemahan;

http://www.mobil1.co.in/academy/what.aspx

Jadi macam mana sekarang,mahukah anda mencuba sesuatu yang baru? Pelincir sintetik atau mineral?

Pelincir SAE 30 lebih baik?

pilih minyak hitam multi-gred 5w 30 atau single SAE 30 untuk motorsikal anda?

SAE 30 ialah contoh minyak pelincir single gred atau minyak mineral yang senang kita temui di mana-mana bengkel motor kat Malaysia ini.Bukan faktor minyak terbaik tetapi kerana  harganya murah,serendah 10 ringgit pun boleh dapat dan terus menjadi pilihan pemilik motosikal.

Ikut standard kod likat pelincir sae 30 nampak sesuai bagi cuaca di Malaysia kerana suhu di Malaysia sekitar 27° agak panas dan mesra minyak hitam.Enjin motor kalau dibiarkan semalaman di parking tak lah sejuk sangat macam peti sejuk.Oleh kerana pelincir enjin tertera label Sae 30 maka bermakna minyak itu tahan panas kerana telah diuji pada kepanasan
SAE-society of automotive engineer.

Maksud tahan panas disini ialah minyak itu masih dapat kekalkan pekatnya pada suhu panas enjin ketika beroperasi.Ini penting untuk sentiasa menyokong bearing-bearing enjin,gelang piston ,klac dan sebagainya di dalam enjin motorsikal itu.

Kod 30 belakang itu ialah kod bagi ukuran kecepatan pelincir mengalir di dalam enjin yang telah mereka rekodkan.boleh cek di
Carta pelincir enjin-viscopedia.com

Minyak 30 sae ni tak bermasalah juga untuk start pada waktu pagi ketika enjin masih sejuk.Lagi besar nombor belakang seperti SAE 40 atau 50 lagi berat lah minyak itu.Apa pun syukur sekali lagi sebab kita tinggal di Malaysia,kualiti minyak sentiasa stabil hanya dengan menggunakan pelincir enjin single gred SAE.

Di Europe mereka lebih teliti tentang pemilihan minyak hitam(pelincir) kerana mereka beriklim sejuk.Pilihan mereka tentunya minyak multi-gred seperti  SAE 5w 30 minyak sintetik dan tentu harganya mahal di tempat kita.

Tetapi untuk mereka yang pentingkan prestasi enjin bolehlah mencuba pelincir sintetik atau semi sintetik.Apa-pun cuma satu saja formulanya..minyak pekat lebih menyelamatkan enjin dari proses penghakisan dalaman.

Sekejap! 5 minit baca cara jaga motor sendiri

Gambar hiasan  cara jaga motor sendiri

Cara jaga motor sendiri

Sekejap ya..saya ambil masa anda 5 minit saja untuk baca cara jaga motor sendiri..OK saya mulakan ya..Saya ni bukan expert sangat pasal motor tapi saya ada sesuatu yang nak kongsikan kepada anda pengguna motor yang mungkin bermanfaat untuk anda mengenai cara jaga motor sendiri.Bukan apa sebab saya rasa ramai pemilik motor tak kisah la pakai motor lama ke atau motor baru dibeli sebentar tadi meraka masih dengan title tak tahu apa tentang motor.

Dengan sifat prihatin saya hari ini saya nak cuba bantu anda terangkan serba sedikit tentang penjagaan motor anda sendiri supaya nanti  motor untuk kesenangan bergerak kesana kemari tak menjadi beban anda dikemudian hari dan juga beli tentu mahal kan..:)

Okay sebenarnya penjagaan motor ni sempoi saja ..pertama jika anda pakai motor jenis 4 T (motor yang ekzos tak berasap seperti motor 2t) seperti motor ex5,dash,Yamaha lc 135 atau motor skuter ego ini semua motor 4 t (4 stroke) cara menjaganya cukup mudah dan bergantung dimana kedudukan anda 1 adakah anda jenis orang rajin ke bengkel untuk servis motor atau 2 anda orang yang sibuk juga tak suka remeh temeh dengan motor.

Bagi nombor 1 saya tak panjang lebar tulis panduan ini dan tentu anda dapat tips terus dari mekanik anda tiap-tiap bulan jadi fokus saya lebih kepada pengguna motor nombor 2.

Tips penjagaan motor 4 t untuk anda supaya jangkahayat enjin motor tahan lebih lama

Motor 4-stroke menggunakan pelincir ia sendiri dan kita sebut Minyak 4t.Minyak hitam 4t perlu ditukar mengikut jangkamasa tertentu untuk motor cub kita masa tukar minyak hitam ialah 1000km jarak perjalanan pada odometer motor anda.Kalau pakai minyak hitam mahal boleh jarakkan sikit waktu tukarnya sampai 2000km-3000km sebabnya pelarut dalam minyak 4t yang baik lebih tahan lama.

Kerap tukar minyak hitam

Berapa bulan sekali tukar minyak hitam? Kalau nak ikut saya sila tukar minyak hitam sebulan sekali bawa motor untuk ulang-alik kerja kat kampung sendiri.Motor 4t ni minyaknya lebih cepat terkesan tak macam motor 2t  belanja minyak hitam lebih jimat,3 bulan tukar pun masih kuning lagi tak hitam lagi.Pada motor 4t dalam masa sebulan saja dah teruk hitamnya sebab itu saya sarankan ambil masa terluang pada hujung bulan anda pergi menukar minyak hitam motor anda,tak lama sangat kalau mekanik  buat,dalam masa 10 minit dah siap ganti minyak 4t motor anda itu.Klac,bearing-bearing enjin,piston,rod semuanya bergantung ketahanannya pada minyak hitam.Jadi cuba jangan abaikan satu perkara ini-minyak hitam-

Gambar hiasan cara jaga motor sendiri
Gambar hiasan

Tukar spark plug dalam ditetapkan

Spark plug adalah pembakar bahan api motor bermakna ada minyak kalau tak ada api plug motor tak boleh hidup.Akan tetapi bukan bermakna perlu tunggu sampai motor tak boleh hidup baru nak tukar plug.Tempoh waktu untuk servis plug pada kondisi standard motor ialah 4000km satu kali tukar disarankan oleh pengeluar untuk motor cub 4-tak.

Selepas tempoh itu plug semakin lemah menghasilkan nyalaan ada pula jangkahayat plug motor habis lebih awal atas sebab musabab tertentu cohtohnya plug shot terkena air ataupun atas faktor kecuaian kita lupa tutup choke minyak dan pelbagai lagi.

Jangan gunakan plug yang sudah rosak atau lemah kerana ia adalah punca pembakaran tak sempurna didalam enjin.Hasilnya dalam masa jangka panjang akan mengakibatkan enjin berkarbon hitam,lanjutan dari hal ini akan mengakibatkan lubang-lubang injap tersumbat,valve bocor dan hilang kuasa enjin.Harga sebiji plug motor hanya RM 5..apa salahnya gantikan sekali semasa tukar minyak hitam agar plug sentiasa segar 🙂

Kesimpulan

Terakhir sekali ialah jaga bateri bermakna anda sudah menjaga sistem nyalaan lampu,horn motor anda.Isikan air bateri jika bateri lemah dan sebolehnya periksa seminggu sekali semasa tarik rantai motor kat bengkel tu..dan minta mekanik cek bateri sekali OK.

3 perkara saja cara jaga motor 4 tak ni,motor ini tak perlu isi 2t dah dan tak perlu servis cuci ekzos.Harap anda dapat buat dengan mudah walaupun agak sibuk dengan urusan harian.Keselesaan dan keselamatan ketika menunggang juga satu urusan..dan terima kasih kerana luangkan waktu 5 minit anda untuk baca artikel cara jaga motor sendiri ini..jumpa lagi..