Cara selamat tukar plug motor

Tukar Plug Motor

Tukar plug motor adalah perkara asas yang patut diketahui oleh semua pengguna motor kerana masalah plug rosak,plug mati atau plug shot sering berlaku secara tiba-tiba.Buku panduan motor pun juga mencatatkan cara tukar plug sebab itu adalah perkara penting.Disini saya buat tambahkan sikit untuk anda iaitu cara selamat tukar plug motor

Video



Sebelum menukar plug pastikan enjin motor sejuk dahulu.Buka spark plug dalam keadaan enjin panas juga punca benang lubang plug rosak.

Semasa pasang plug dimestikan guna tangan dahulu.Perhatikan hala kedudukan lubang  ke arah mana.Masuk dan pusingkan arah jam untuk pasang dan lawan jam untuk buka plug.

Setelah itu baru gunakan sepanar plug untuk ketatkan.Ketatkan berpada-pada,jangan ketat sampai rosak lubang plug dan jangan pula longgar sebab mampatan enjin boleh tendang plug bila-bila masa sahaja.

Gambar sepanar plug
Sepanar plug

Ops! Tunggu test plug dulu sebelum pasang plug.Itu sahaja nak selamat tukar plug motor.Moga manfaat..

Cakap pomen : ‘ spare plug baru dan sepanar pada motor ‘

Cara tukar ganti bateri battery motosikal


Ops! nanti dulu.sementara itu cek fius bateri dulu.Buka kotak fius pada yang berada diantara wayar positif ‘+’.fius putus menyebabkan bateri tak berfungsi..



cara tukar bateri battery dan langkah-langkahnya

Untuk cara tukar ganti bateri motosikal ,apa yang diperlukan hanya sebatang pemutar skru jenis bunga- Philip.

Sebelum tukar bateri pastikan sedara sedari tahu dimana lokasi bateri motor sedara sedari.contoh Honda cub,ex5 tempatnya disebelah kanan badan motor.

Punca; kenapa perlu tukar bateri?

  • Horn tak bunyi
  • Signal tak menyala
  • Lampu meter tak menyala
  • Masalah lampu cepat terbakar
Gambar bateri motosikal
Contoh bateri Honda c70

 

*Anak panah merah=paip getah saluran
Overflow bateri
*Anak panah biru=fius bateri
*Anak panah kuning=penutup liang bateri
 
 
 
 

Langkah-langkah tukar ganti bateri

Siapkan bateri baru

1.Cabut (2) getah penutup saluran pengilang_sebelah tepi

Gambar bateri motor

untuk bateri baru jenis basah sahaja.JANGAN LUPA!

2.buka setiap penutup lubang liang-liang bateri_ sebelah atas.

Isikan dengan Acid pada semua liang-liang bateri pada tanda aras yang ditetapkan.Perhatian! Penggunaan Asid hanya sekali sahaja pada bateri iaitu pada bateri baru.setelah setelah digunakan,jika paras asid berkurangan akan ditambah menggunakan air bateri atau air suling  bukan lagi asid.

3.Biarkan selama 3-5 minit sebelum ditutup penutup liang itu.Ia memberikan masa supaya bateri bertindak balas.

Mula tukar

1.Buka cover bateri dimana lokasi bateri berada pada motosikal.

2.setelah lihat bateri lama, mula cabut atau buka 2 wayar penghubung bateri,wayar positif -tanda ‘+’ dan wayar negatif ‘-‘.Cabut (1)paip getah saluran overflow bateri jika ada.biasanya terselit kebawah.

Paip getah saluran overflow bateri bertujuan mengalirkan lebihan asid kebawah.Karat pada body motosikal sering berlaku jika bateri tak ada paip saluran ini

jika tidak ada maksudnya terjatuh silalah siapkan dahulu.Tak perlu panjang sampai bergesel jalan ..haha..cukup-cukupkan saja

3.setelah dibuka keluar bateri lama ambil bateri baru yang telah tersedia tadi dan pasang.

Ops! nanti dulu.sementara itu cek fius bateri dulu.Buka kotak fius pada yang berada diantara wayar positif ‘+’.fius putus menyebabkan bateri tak berfungsi.

4.Perkara penting perlu di perhatikan semasa pasang bateri ialah wayar positif dan negatif.
JANGAN TERSILAP!

5. Pasang kedua-dua skru bateri baru.positif ‘+’ dan negatif ‘-‘.
Sambungkan balik (1) paip getah saluran overflow -saluran kebawah
BUKAN (2)PENUTUP SALURAN PENGILANG dicabut pada bateri baru pada permulaan tadi.2 benda berbeza.

Gambar bateri motor

6.test bateri-buka suis penghidup-tidak perlu hidupkan enjin.
Horn berbunyi,signal menyala dan lampu kecil pada meter menyala menandakan bateri berfungsi

Jika sudah dipastikan bateri baru dipasang tadi berfungsi maka bolehlah hidupkan enjin dan biarkan enjin hidup beberapa minit.Enjin hidup dengan sendiri akan mengecas bateri baru untuk menghasilkan tenaga maksimum bateri.

Jika tidak ada masalah pada bateri motosikal yakni berfungsi dengan baik maka boleh tutup kembali cover bateri.Disini sedar sedari sudah siap menjalakan proses penukaran bateri motosikal sendiri.

Demikianlah pembelajaran tentang cara-cara tukar ganti bateri motosikal.bertemu ditajuk lain pada bab akan datang insyallah..
-sekian,assalamualaikum-

Cara tukar tiub tayar motor pancit bocor

Bab 1 baiki motor

Mempelajari cara tukar tiub tayar motor pancit/bocor

Tayar bocor atau tayar pancit adalah masalah yang tak dapat dielakkan oleh pengguna motor.Bagi mekanik membaiki motor tayar pancit sudah menjadi rutin harian dibengkel.Kerana itu mekanik wajib mahir bab tayar motor.Tukar tayar,tukar tiub mesti dibuat dengan baik dan cepat tanpa sebarang masalah.mekanik motor boleh buka pasang tayar mengambil masa kurang dari 5 minit.

#Catatan ini untuk pelajar mekanik jika anda pengguna biasa baca catatan tayar selalu pancit

Tentunya ada teknik yang membuatkan proses tukar tiub tayar pancit secepat itu tanpa sebarang masalah.Tak kena cara tiub baru pasang boleh pancit balik atau pecah,tayar tak naik dan bermacam lagi masalah.maka bab sulung belajar baiki motor saya rasa eloklah kita  mulakan dengan mempelajari cara-cara tukar tiub tayar motosikal agar selari dengan  kerja rutin mekanik motor..dimulakan dengan
Bismilahirahmanirrahhim..

Dialog sketsa cara tukar tiub motor di bengkel

Dialog dibawah adalah mengenai cara tukar tiub tayar motosikal pancit | bocor

Sambil releks berborak..vroomm..
sampai sebijik motor ex5 dream.
“Bang,tiub belakang pancit ..



pomen(anda), tolong tukar tiub motor abang ni_yang bersuara ni taukey ..he he..



Sepanar saiz berapa [email protected]!
_pomen.



Ambik sepanar saiz 19,10,12 dan pengcungkil tayar_taukey



Nak bukak apa dulu cif tak tau ni.._pomen



Buka peti rantai tu dulu pakai sepanar 10 .lepas buka peti rantai buka  nat brek–>  buka nat tayar.._taukey



Buka arah mana cif?_pomen



Buka skru lawan jam ikat/ketat ikut jam.._taukey



Taukey minum air jap sambil tengok pomen dia tengah buka tayar motosikal pancit.



Cif tayar dah buka ni cif .pastu cif.._pomen



Dah..! Ha meh sini tengok aku buat dulu.Ni mula-mula buka nat tiub ni dulu pakai sepanar 12′..sret..srett..
(tercabut dah nat tiub)



OK ,ni aku nak cungkil tayar ni..kau tengok baik-baik..



Ni bai..
Masa nak cungkil  tayar kau pakai hujung pencungkil tayar yang melengkung ni.nanti dah masuk tiub,nak pasang tayar balik pakai hujung yang leper ni pulak.._taukey



Kenapa cif?_pomen



Masa nak buka tayar tentu lah senang pakai hujung melengkung/bengkok..tapi tak boleh pakai ni masa nak masukkan tayar balik sebab mudah terkena tiub..ada paham!_taukey



Orait cif!_ pomen



Customer dekat belakang perhati je sambil mengangguk kepala..paham la tu kot..:)



Srett..srett..srett..selamber je taukey tukar tiub tak 8.8 second dah siap..

Image cungkil tayar motor

Dapatkan spanar tayar set disini

Teknik ganti tiub motor

Sedikit teknik atau skil untuk anda untuk ganti tiub motosikal pancit yang boleh anda pratikkan


Semasa buka tayar

  • Guna pengcungkil hujung

  melengkung

  • Guna 2 pengcungkil tayar
  • Cungkil sesi/bucu tayar pada

sebelah yang pertama > Tarik tiub
Keluar > dan cungkil sebelah 2

  • Periksa tayar jika ada paku,dawai   Cari punca tayar pancit/bocor

Semasa pasang tayar

  • Sebaiknya guna pengcungkil

hujung leper

  • Masukan sedikit angin kedalam

tiub

  • Sapukan sedikit minyak pada

bucu/bibir tayar

  • Masukkan tiub (yang sudah diisi

angin)kedalam tayar > ikat nat
tiub 1atau 2 pusingan(supaya
tak tercabut sudah) > mula
cungkil masuk tayar > Pam angin

  • Setelah siap pastikan urat/line sisi

tayar sama aras

  • -siap-
                         Tonton video ini

*Jika ralat tonton melalui link ini https://youtu.be/wpnL25MVT38

Bab-2

Begitulah cara tukar pasang repair tiub tayar motor motosikal sepeda motor pancit bocor kalau tayar rosak sila tukar tayar sekali ya

Clutch serta kegunaannya pada motosikal

 

 
 

Clutch motosikal serta kegunaannya

Salam semua,

Penulisan hari ini mengenai fungsi clutch motosikal serta kegunaannya harap dapat difahami  Malaysia,Indonesia, Brunei dan kepada semua pembaca blog pembelajaran baiki motosikal/sepeda motor ini

Clutch atau  kopling digunakan untuk mengawal hantaran kuasa enjin kepada roda belakang motosikal,
Ia diperlukan untuk memutuskan kuasa enjin semasa penukaran transmisi berlaku. Kepentingan clutch pada motosikal ialah untuk mengawal kuasa/ meningkatkan kelancaran enjin

 

Komponen clutch

Kompenon Clutch terdiri dari plate geseran,plate besi,perumah dalam,perumah luar serta spring,penolak atau pencangkuk
Ia biasanya berada didalam enjin sebelah kanan bagi motosikal keluaran Japan seperti Honda,Yamaha,Suzuki dan Kawasaki

 

Metarial Pembuatan clutch

Plate geseran –
Mengikut sumber yang dipercayai bahan yang digunakan dalam pembuatan plate geseran ialah asbestos. Kerana lebih ketahanan dan lama jangka hayat,tapi kerana ia bahan yang berbahaya bahan ini tidak lagi digunakan.


Sekarang penggunaannya lebih terarah kepada Kevlar, Carbon Fiber, gabus campuran dan Vesrah

 

 
Gambar clutch plate geseran
Plate geseran
 
 
Plate besi
Plate besi
 
 
 
 

Tuas pedal clutch


Tuas clutch secara normalnya terletak pada handle motosikal sebelah kiri berlawanan dengan pemulas minyak(throttle).


Tuas dihubungkan kepada clutch menggunakan kabel wayar atau kabel minyak.Tiada tuas clutch bagi motosikal yang menggunakan sistem clutch automatic seperti kebanyakan motosikal komersil berkapisiti kecil
seperti Honda 70 dan ex5, hanya guna pedal gear.

 

Fungsi clutch

Mari kita amati fungsi clutch pada motosikal secara dekat pula..
Clutch ialah alat perantaraan sumber kuasa kepada hasil kuasa enjin
Iaitu tenaga dari aci engkol akan dibawa ke transmisi untuk memusingkan roda belakang motosikal.


Oleh kerana penukaran gear/transmisi ketika enjin berjalan akan menghasilkan sentakan kuasa_Sentakan enjin berlaku kerana dua daya bertembung. Jalan penyelesaian pada masalah itu membawa kepada penciptaan clutch plate.

 

Clutch plate

Plate-plate clutch memberi ruang daya kuasa bebas untuk seketika penukaran gear selesai.Bagi yang belum faham,satukan kedua-dua tapak tangan,kanan pusing ikut jam dan kiri juga mengikut jam itu lah sebagaimana clutch plate berfungsi ketika di tarik tuas klac.

Aci engkol–> clutch + perumah clutch–> transmisi–> roda belakang

Gambar clutch

 

 

 
 

Mungkin kepada mereka yang nak tukar clutch motor mereka sendiri harap sudah faham bagaimana ciri-ciri motosikal yang mengalami masalah clutch rosak

Baca juga >cara menukar clutch plate

Video bagaimana clutch berfungsi

Cara tukar minyak pelincir motor untuk bukan mekanik

Cara tukar minyak pelincir motor cub buatan Japan seperti Yamaha,Kawasaki,Honda,Suzuki

Takut tukar minyak pelincir/hitam motor sendiri? kerana apa harus ditakuti, kerana anda bukan seorang mekanik. ITU bukan alasan untuk menambah lagi Pengetahuan hidup. Cuma ikut saja cara tukar minyak pelincir motor yang saya tunjuk di bawah ini senang dan mudah untuk difahami

cara tukar minyak perlincir motor
Cara tukar minyak pelincir/hitam motor

Bahan-bahan diperlukan untuk tukar minyak pelincir motor

Sediakan bahannya

1.minyak pelincir motosikal
2.sepanar pembuka skru penutup
(Berbeza mengikut jenis motor)
3.bekas untuk takungan minyak

Tegakkan posisi motosikal anda
dengan guna tongkat tengah motor
Letak bekas takungan di bawah motor
Buka skru penyukat(tempat masuk minyak) dahulu supaya udara masuk bagi mudah minyak keluar

Seterusnya

Skru buang minyak

Perhatian! Arah buka skru minyak pelincir

Buka (arah lawan jam)skru(bawah) buang minyak pelincir

dengan sepana yang di sediakan
Biar selama beberapa minit sampai minyak keluar semuanya
Tendang penyetat kaki beberapa Kali untuk keluarkan baki minyak pelincir lama.

(Update 2018)saya mendapat aduan beberapa kes skru buang pelincir/skru bawah tak dapat buka dan ada pula jadi rosak atau lus kerana salah arah buka skru itu.
Disini saya terangkan lebih jelas sikit harap ambil perhatian ya kerana ini penting dan boleh melibatkan masalah besar.

Arah mana buka skru

Bila nak tukar minyak perlincir motor kita kena tahu macamna nak buka skru dia.

Arah buka skru bawah minyak pelincir bagi motor-motor Cub  (bawah 250cc) seperti Honda ex5,Yamaha Lc135,Suzuki Smash 110 atau Kawasaki KR 150 semuanya dibuka arah lawan jam.Jawabnya LAWAN JAM! Skru ini ikut arah normal(Japan) tapi oleh kerana KEDUDUKAN IA DIBAWAH kita berperasan ia mengikuti arah jam.Sebagai untuk pastikan ia benar sekarang anda bayangkan anda lihat dari bawah enjin..arah jam atau ikut jam??

Kalau sukar lagi untuk fahami itu ikuti tips ini saja semasa buang minyak hitam. (Kalau skru dibawah)

Posisi anda ketika menukar perlincir

  • Posisi anda ialah duduk di sebelah kiri motor (sebelah gear,rantai spoket)
  • Pegang sepana itu dan tolak ke arah ekzos
  • Atau kalau anda lebih selesa duduk disebelah ekzos; Tarik sepana ke arah anda untuk buang minyak.

Harap ini jelas bagi semua dan tak ada lagi ada yang keliru bagi hal ini.Ok lanjutkan tutorial kita…

Cara masuk minyak pelincir baru

Setelah selesai buang minyak yang lama bolehlah bersedia untuk masukkan minyak pelincir motor yang baru
Langkahnya

1.periksa “sealing washers” atau
Tukar yang baru jika rosak
2.setelah itu pasang(ikut jam)skru
buang minyak pelincir

Ikat skru guna tangan terlebih dahulu
  • gunakan tangan terlebih dahulu
    Supaya kita dapat rasa skru
  • Masuk dengan betul tidak senget
    (Masuk dengan lurus)
  • rapatkan skru guna tangan
    Seboleh mungkin,
  • kemudian
    baru guna sepanar pengetat
    Skru

Semua teknik ini membantu elak dari masalah skru rosak(benang skru rosak)
*jangan ikat /ketatkan skru terlalu kuat

Panduan

3.tuang minyak pelincir mengikut kadar yang ditetapkan

-kurang 1 liter bagi kebanyakkan motosikal berkapasiti 250 kebawah
-tuang gunakan corong minyak

4.ketatkan atau tutup penutup atas (tempat tuang)minyak pelincir

5.hidupkan enjin 2 minit kemudian matikan enjin

-buka penutup untuk periksa keselarasan minyak
-jika kurang tambahkan lagi

6.anda sudah selesai tukar minyak pelincir motor anda dengan cara mudah ini


Video cara tukar minyak hitam motor Yamaha Lc 135

-selamat mencuba-
-semoga jumpa lagi dalam artikel akan datang,terima kasih->