Sekejap! 5 minit baca cara jaga motor sendiri

Gambar hiasan  cara jaga motor sendiri


Cara jaga motor sendiri


Sekejap ya..saya ambil masa anda 5 minit saja untuk baca cara jaga motor sendiri..OK saya mulakan ya..Saya ni bukan expert sangat pasal motor tapi saya ada sesuatu yang nak kongsikan kepada anda pengguna motor yang mungkin bermanfaat untuk anda mengenai cara jaga motor sendiri.Bukan apa sebab saya rasa ramai pemilik motor tak kisah la pakai motor lama ke atau motor baru dibeli sebentar tadi meraka masih dengan title tak tahu apa tentang motor.Dengan sifat prihatin saya hari ini saya nak cuba bantu anda terangkan serba sedikit tentang penjagaan motor anda sendiri supaya nanti  motor untuk kesenangan bergerak kesana kemari tak menjadi beban anda dikemudian hari dan juga beli tentu mahal kan..:)

Okay sebenarnya penjagaan motor ni sempoi saja ..pertama jika anda pakai motor jenis 4 t(motor yang ekzos tak berasap seperti motor 2t) seperti motor ex5,dash,Yamaha lc 135 atau motor skuter ego ini semua motor 4 t (4 stroke) cara menjaganya cukup mudah dan bergantung dimana kedudukan anda 1 adakah anda jenis orang rajin ke bengkel untuk servis motor atau 2 anda orang yang sibuk juga tak suka remeh temeh dengan motor.Bagi nombor 1 saya tak panjang lebar tulis panduan ini dan tentu anda dapat tips terus dari mekanik anda tiap-tiap bulan jadi fokus saya lebih kepada pengguna motor nombor 2.

Tips penjagaan motor 4 t untuk anda supaya jangkahayat enjin motor tahan lebih lama


Motor 4-stroke menggunakan pelincir ia sendiri dan kita sebut Minyak 4t.Minyak hitam 4t perlu ditukar mengikut jangkamasa tertentu untuk motor cub kita masa tukar minyak hitam ialah 1000km jarak perjalanan pada odometer motor anda.Kalau pakai minyak hitam mahal boleh jarakkan sikit waktu tukarnya sampai 2000km-3000km sebabnya pelarut dalam minyak 4t yang baik lebih tahan lama.Berapa bulan sekali tukar minyak hitam? Kalau nak ikut saya sila tukar minyak hitam sebulan sekali bawa motor untuk ulang-alik kerja kat kampung sendiri.Motor 4t ni minyaknya lebih cepat terkesan tak macam motor 2t  belanja minyak hitam lebih jimat,3 bulan tukar pun masih kuning lagi tak hitam lagi.Pada motor 4t dalam masa sebulan saja dah teruk hitamnya sebab itu saya sarankan ambil masa terluang pada hujung bulan anda pergi menukar minyak hitam motor anda,tak lama sangat kalau mekanik  buat,dalam masa 10 minit dah siap ganti minyak 4t motor anda itu.Klac,bearing-bearing enjin,piston,rod semuanya bergantung ketahanannya pada minyak hitam.Jadi cuba jangan abaikan satu perkara ini-minyak hitam-

Gambar hiasan cara jaga motor sendiri
Gambar hiasan


Spark plug adalah pembakar bahan api motor bermakna ada minyak kalau tak ada api plug motor tak boleh hidup.Akan tetapi bukan bermakna perlu tunggu sampai motor tak boleh hidup baru nak tukar plug.Tempoh waktu untuk servis plug pada kondisi standard motor ialah 4000km satu kali tukar disarankan oleh pengeluar untuk motor cub 4-tak.Selepas tempoh itu plug semakin lemah menghasilkan nyalaan ada pula jangkahayat plug motor habis lebih awal atas sebab musabab tertentu cohtohnya plug shot terkena air ataupun atas faktor kecuaian kita lupa tutup choke minyak dan pelbagai lagi.Jangan gunakan plug yang sudah rosak atau lemah kerana ia adalah punca pembakaran tak sempurna didalam enjin.Hasilnya dalam masa jangka panjang akan mengakibatkan enjin berkarbon hitam,lanjutan dari hal ini akan mengakibatkan lubang-lubang injap tersumbat,valve bocor dan hilang kuasa enjin.Harga sebiji plug motor hanya RM 5..apa salahnya gantikan sekali semasa tukar minyak hitam agar plug sentiasa segar :)

Terakhir sekali ialah jaga bateri bermakna anda sudah menjaga sistem nyalaan lampu,horn motor anda.Isikan air bateri jika bateri lemah dan sebolehnya periksa seminggu sekali semasa tarik rantai motor kat bengkel tu..dan minta mekanik cek bateri sekali OK.

3 perkara saja cara jaga motor 4 tak ni,motor ini tak perlu isi 2t dah dan tak perlu servis cuci ekzos.Harap anda dapat buat dengan mudah walaupun agak sibuk dengan urusan harian.Keselesaan dan keselamatan ketika menunggang juga satu urusan..dan terima kasih kerana luangkan waktu 5 minit anda untuk baca artikel cara jaga motor sendiri ini..jumpa lagi..

Tiada ulasan: