Cek harga baiki motor

Harga anggaran baiki motor semenanjung Malaysia

Saya rasa ramai di antara pengguna motor ingin mengetahui harga kos baiki motor di bengkel. Disini anda boleh cek harga baiki motor di bengkel semenanjung Malaysia sebagai rujukan untuk budget kos yang bakal ditanggung. Baiki motor melibatkan 2 katagori iaitu tukar barang atau membaikpulih barangan motor yang dah rosak tanpa menukar barang.Ini baikpulih tanpa tukar barang dikira upah kerja kepada si mekanik dan majikan.Tukar barang motor yang rosak kepada baru akan dikira sebegini.

cek harga baiki motor dulu abang
Gambar hiasan

Harga barang+upah pemasangan Contoh; minyak hitam RM 10 + upah tukar RM 2=RM 12 yang perlu anda bayar setelah selesai tukar minyak hitam 

Anggaran harga tukar barang siap upah jenama pertengahan(bukan oem) pada motor berkuasa 125cc kebawah jenis moped (manual).Dibawah adalah jadual pelbagai harga perlu dibayar untuk membaikpulih motor 4 stroke dan saya ambil harga barang motor Honda ex5 untuk harga tukar barang motor 4 lejang ini.

Ingat ini adalah harga anggaran kasar sahaja untuk tujuan bajet kasar anda.Oleh kerana hanya sebagai anggaran harga maka panduan ini juga boleh digunakan untuk motor jenama berbeza tetapi masih lagi dalam kategori motor cub. Ok sila sila cek harga dibawah:

TUKAR APA?HARGA
bateriRM 35
minyak hitamRM 15
spark plugRM 5
rantai spoket setRM 35
brek liningRM 10
brek padRM 15
bearing tayar setRM 15
tiub tayarRM 10
tiubless cacingRM 5
kepala tubelessRM 10
tayar 2.25-17RM 40
tayar 2.75RM 50
lidiRM 30
rimRM 40
tukar penapis anginRM 15
mentol depanRM 5
mentol belakangRM 3
mentol kecil meterRM 5
mentol signalRM 5
soket lampu depanRM 5
lampu depanRM 25
lampu belakangRM 25
cover signalRM 10
cover meterRM 15
rectifierRM 25
signal condenserRM 15
lampu coilRM 45
stater coilRM 45
coil plugRM 35
brek suisRM 8
2t suisRM 15
pelampung minyakRM 35
meterRM 60
kunciRM 45
suis kananRM 25
suis kiriRM 35
cermin sisiRM 18
throttle gripRM 18

Fasa 3

tukar wayar minyakRM 25
tukar wayar brekRM 15

Fasa 4- klac

tukar spring klacRM 50
tukar klac plateRM 80
tukar klac autoRM 70
tukar sub gearRM 50
tukar starter sub*RM 150
tukar spring starterRM 50

Fasa 5 -top overhaul

tukar gasket top setRM 80
tukar pistonRM 200
tukar valveRM 100
grind valveRM 70
tukar timing chainRM 50

Fasa 6 – overhaul

tukar rodRM 350
t. bearing crankshaftRM 200
tukar gearboxRM 450

Fasa 7 – suspensis

tukar fork oil sealRM 30
tukar fork tubeRM 80
tukar bola steeringRM 50
t.swing arm bushRM 50
tukar absoberRM 80

Fasa 8 – body

tukar coversetRM 150

Kos ini dikira berlainan sesi atau lebih jelas satu barang di tukar untuk satu sesi kerja baiki motor.Harga adalah jauh lebih murah jika semua dilakukan dalam satu sesi.Anda mungkin bertanya kenapa harga tukar Rod begitu mahal..Ini kerana untuk menukar Rod(connecting rod) perlu membuat overhaul dan upah buat overhaul sekitar 80-100 RM tidak termasuk harga barang dan juga didalam kerja membuat overhaul motor biasanya ada tambahan barang mesti tukar seperti gasket,oil seal,minyak hitam dan beberapa barangan lagi.

147 thoughts on “Cek harga baiki motor”

  1. salam bos, jika modenas kris hampir setahun tidak hidup disebabkan kali terakhir guna mati tiba2 semasa sedang bergerak… apakah yang perlu saya buat bagi menghidupkan semula modenas ni dan anggaran kos?

    Balas
  2. Wslm,

    Tuan kena buat servis biasa dulu mcm servis karburator, tukar plug baru dan tukar minyak hitam… Jngn salinkan petrol baru.

    Selepas tu cuba hidupkan enjin. Kalau xda jem apa anggaran kos ini adalah bwh rm50

    Balas
  3. Tuan Jarum KM/H Kat Meter EX5 Tak Naik Lah Tuan , Saya Adjust Kat Cable Speedo Pusing² Dawai Dia Sambil Tengok Kat Meter Dia Naik Plak . Bila Pasang , Tak Naik . Lagi Satu Ade Bunyi Kat Dalam Hub Brake Tu Kat Dalam Lubang Speedo Tu Jugak . Ada Cadangan Tuan , Apa Yang Nak Kena Tukar ?

    Balas

Leave a Comment

You cannot copy content of this page