Overflow atau karburator motor banjir

Ok malas nak baca,tonton video ini

Karburator motor banjir|punca,kesan dan cara atasinya

Belajar baiki motor
 karburator motor banjir atau karburator overflow ialah satu situasi dimana berlakunya lebihan minyak petrol di dalam takung karburator ( bahagian bawah karb) dan petrol itu akan melimpah keluar kerana ia tidak dapat ditampung lagi.

Apabila sesebuah motorsikal menghadapi karburator banjir ia dapat dikenal pasti dengan adanya tanda-tanda seperti seperti minyak keluar dari karburator jika dilihat atau anda juga mendapat bau petrol yang kuat di mana motor diletakkan(park),minyak petrol kering tiba-tiba dalam tangki atau mendapati minyak cepat habis juga tandanya.

Situasi ini  berlaku kerana kegagalan pada injap buka tutup minyak karburator iaitu jarum pelampung (float needle) .
Jarum pelampung gagal berfungsi sebaiknya kerana telah rosak atau terdapat unsur lain yang menghalangnya seperti habuk,pasir,kapas atau pelbagai lagi lagi kotoran lain.Erti kata lain bilamana jarum tak menutup rapat laluan bermakna petrol berterusan masuk tanpa henti.untuk lebih jelas lihat gambarajah di bawah

Gambar karburator banjir

Cara jarum pelampung bekerja

Sebenarnya jarum tidak berfungsi tanpa pelampung  kerana ia adalah alat yang berpasangan.posisi pelampung turun kebawah ketika minyak belum di isi dan apabila minyak sudah mula masuk dan aras petrol meningkat sedikit demi sedikit sehinggalah pelampung menutup pintu petrol masuk secara automatik menggunakan jarumnya.proses ini akan berulang semula setalah minyak di dalam takung karburator sudah berkurangan.ya! semacam sistem tangki Pam Tandas.

Gambar karburator banjir

cara atasi masalah ini

-Jika masalah ini kerana jarum pelampung rosak maka cara atasinya ialah dengan menukar jarum yang baru.ciri jarum pelampung karburator motor rosak kelihatan hujung jarum berlekuk kerana proses hakisan yang telah berlaku setelah ia sudah lama digunakan.

-punca dari bendasing atau kotoran diatasi dengan membuat servis buang kotoran tersebut dan menukar filter petrol yang baru atau tambahkan pada paip saluran sebelum karburator pada motor yang tidak tersedia alat ini.

Orait,semua sudah diketahui tentang perkara berkaitan karburator motor banjir ini dan diharap anda dapat memahami,ya atau tidak boleh masukkan ulasan anda di ruangan komen di bawah.Seperkara lagi mungkin anda ini mencuba sendiri tukar jarum pelampung maka ada satu hal yang perlu ketahui iaitu sukatan petrol yang betul di dalam takung karburator. Ini kerana kadang kala spec jarum pelampung karburator yang baru sedikit berbeza spesifikasi bergantung kepada pengeluarnya.perbezaan ini akan mengakibatkan perubahan pada posisi pelampung dan untuk mendapat aras petrol yang ideal didalam karburator perlulah diperhatikan selalu hal ini dan membuat penyelarasan balik jika perlu.

Cara melaras pelampung karburator

OK,apabila anda sudah selesai menukar jarum pelampung karburator motor anda perlu periksa aras petrol di dalam takung karburator itu.uji cuba ini penting untuk memberikan keputusan yang positif.ya, kita tak mahu petrol kembali keluar atau masalah minyak dalam takung karburator tak cukup setelah menukar float needle.minyak petrol dalam karburator tak cukup akan mengakibatkan motor mati sendiri semasa berjalan.Dengan itu buatlah uji cuba sebagai langkah berjaga jaga.

Gambar karburator banjir

Langkah melaras pelampung 

Untuk memastikan kandungan petrol samada mencukupi atau tidak di karburator motor setelah menukar jarum pelampung harus di mulai dengan langkah seterusnya memasukkan petrol ke dalam karburator tanpa memasang siap karburator di enjin. Langkahnya ialah anda harus pegang karburator secara menegak seperti mana keadaannya pada enjin motor.selanjut sambungkan paip saluran petrol(dari tangki) dan biarkan 30 saat lebih kurang dan kemudiannya buka kembali takung karburator juga dalam keadaan menegak seperti mana tadi.awas!jangan tumpahkan petrol semasa membuka skru bawah karburator kerana kita akan berpandukan petrol di dalam takung itu untuk melaras pelampung.
-Perhatian! ada dua jenis sistem ambilan petrol,1 ambilan terus dan 2 secara sedutan enjin seperti kebanyakkan atau motor jenis skuter.
Dah?,anda boleh nampak hasilnya.jika petrol agak kurang maka perlulah di tinggikan pelampung,-bermakna jarum pelampung lebih lambat untuk memberhentikan petrol masuk maka akan terhasil minyak petrol yang banyak.jika minyak banjir maka lakukan sebaliknya.Cuba dapatkan aras lebih setengah tanpa banjir.Dimana tempat adjust pelampung? Lihat pada tiang pelampung,ada tip kecil sebagai penekan jarum.Dengan berhati-hati tekan tip kebawah bermakna anda telah rendahkan pelampung dan kumpil ke atas maka akan hasilkan petrol yang banyak.lihat gambar dibawah.
Gambar pelampung karburator motor
Gambar pelampung karburator motor
Gambar pelampung karburator motor
Kedudukan pelampung karburator motor
-garis merah  ialah aras normal
-garis hijau kurang petrol
-garis biru minyak lebih
OK harap harap lepas ni semua boleh atasi sendiri masalah karburator motor banjir dan belajar tuning angin karburator pula.jika kurang mengerti boleh ajukan di ruangan komen ya pak!.sekian,assalamualaikum.

Random Posts

  • Fungsi karburator motor dan komponen

    Karburator motor Fungsi karburator serta kegunaannya pada motor Karburator(carburator) ialah satu alatan enjin yang berfungsi sebagai kilang memproses petrol sama […]

  • Perlukan Brek ABS untuk motor Cub

    Sebenarnya,jarang sekali kita lihat pada motor cub ada tersedia lengkap dengan sistem brek ABS melainkan motor berkuasa tinggi.Padahal keselamatan semua […]

  • Servis motor modenas Elegan 150cc

    Salam pembaca – Kalau anda adalah pengguna motor skuter Modenas Elegan ini adalah artikel khas untuk anda.Seperti sebelumnya pasti ada […]

  • Rantai motor berwarna warni sifu Ek chain

    Sehingga kini pemilik motor ramai di dedahkan dengan rantai berjenama RKM, DiD, dan beberapa lagi tanpamenyedari ada “sifu” yang tersembunyi […]

36 thoughts on “Overflow atau karburator motor banjir

  1. Assalam saudara,
    Penerangan yang baik. Saya ingin bertanya jika saudara punyai bengkel sendiri? Apapun mohon berkenalan dengan saudara. No contact saya 019-2121 112. Terima kasih

  2. Pertanyaan sikit, untuk moto yg suka mati setelah jalan dalam 100lebih meter dan dibiarkn utk brbrapa mnit ianya hidup smula adakh brpunca minyak sikit? Ia brulang ulang kali. Hidup mati hidup mati.

  3. saya pakai motor virago tetapi guna carburator harley masalah saya sekarang ni jalan jer ada overflow dan susah idup bila buka plug cepat hitam

  4. maaf saya ingin bertanya, kalau motor saya susah nak start bila lepas hujan adakah sebab carburetor tu dimasuki air? kalau ya, macam mana cara nak atasi nya. model motor Yamaha Lagenda 110c (model warna hijau, hitam)

  5. Kalau jalan tengah hujan biasanya akan menyebabkan karburator masuk air bukan karburator banjir..

    Karburator masuk air kita kena buka skru buang minyak kat takung karburator tu..buang bagi habis Minyak dalam takung kemudian kunci balik skru kecik tu dan selesai

  6. Salam sy pakai jaguh
    Masalah yg sy hadapi ade lelehan minyak kluar dri hos yg paling bwah d karburator apabila sy senget kan motor. Tapi bila motor dlm keadaan tegak xde pulak keluar petrol

  7. Asalam.bos.saya nk tanya.saya pakai carburator ts125.myak petrol selalu meleleh kluar.dari saluran angin ke carburator.pstu sya tukar pakai air filter ttapi terjadi hal yg sama.mcama nk atasinya.?

  8. Salam tuan saya ada masalah minggu leps saya tegh bwak tetiba mati n saya tunggu 10minot hidup balik dia mcm membobok nak mati leps tu ok,tapi dia jadi balik bila saya bwk motor tu jalan lama sikit mcm 10minit dia jadi balik n sekarang terus x boleh hidup bila saya hidup kan guna cara tolok masuk gear dia mcm nak hidup tapi bunyik bobok n terus mati

  9. Assalamualaikum Tuan,
    Motor honda c70 saya mmg mngalami masalah yg Tuan jelaskan. Lantai basah dgn petrol & sedar2 tangki kosong.
    Agak2 brp $ float needle ye?
    Terima kasih

  10. Salam.. nk tnya carb saya problem.. pelampung ok, jarum pn ok, tank x dak apa2 benda asing pakai filter saya bawak slow bila dah smpai mana2 minyak x melimpah.. tapi laju sikit mesti melimpah sebab apa ya? Jarum semua dah ejaz bg minyak sikit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*