Overflow atau karburator motor banjir

Ok malas nak baca,tonton video ini

Karburator motor banjir|punca,kesan dan cara atasinya

Belajar baiki motor-
 karburator motor banjir atau karburator overflow ialah satu situasi dimana berlakunya lebihan minyak petrol di dalam takung karburator ( bahagian bawah karb) dan petrol itu akan melimpah keluar kerana ia tidak dapat ditampung lagi.

Apabila sesebuah motorsikal menghadapi karburator banjir ia dapat dikenal pasti dengan adanya tanda-tanda seperti seperti minyak keluar dari karburator jika dilihat atau anda juga mendapat bau petrol yang kuat di mana motor diletakkan(park),minyak petrol kering tiba-tiba dalam tangki atau mendapati minyak cepat habis juga tandanya.

Situasi ini  berlaku kerana kegagalan pada injap buka tutup minyak karburator iaitu jarum pelampung (float needle) .
Jarum pelampung gagal berfungsi sebaiknya kerana telah rosak atau terdapat unsur lain yang menghalangnya seperti habuk,pasir,kapas atau pelbagai lagi lagi kotoran lain.Erti kata lain bilamana jarum tak menutup rapat laluan bermakna petrol berterusan masuk tanpa henti.untuk lebih jelas lihat gambarajah di bawah

Gambar karburator banjir


Cara jarum pelampung bekerja


Sebenarnya jarum tidak berfungsi tanpa pelampung  kerana ia adalah alat yang berpasangan.posisi pelampung turun kebawah ketika minyak belum di isi dan apabila minyak sudah mula masuk dan aras petrol meningkat sedikit demi sedikit sehinggalah pelampung menutup pintu petrol masuk secara automatik menggunakan jarumnya.proses ini akan berulang semula setalah minyak di dalam takung karburator sudah berkurangan.ya! semacam sistem tangki Pam Tandas.

Gambar karburator banjir

cara atasi masalah ini


-Jika masalah ini kerana jarum pelampung rosak maka cara atasinya ialah dengan menukar jarum yang baru.ciri jarum pelampung karburator motor rosak kelihatan hujung jarum berlekuk kerana proses hakisan yang telah berlaku setelah ia sudah lama digunakan.

-punca dari bendasing atau kotoran diatasi dengan membuat servis buang kotoran tersebut dan menukar filter petrol yang baru atau tambahkan pada paip saluran sebelum karburator pada motor yang tidak tersedia alat ini.

Orait,semua sudah diketahui tentang perkara berkaitan karburator motor banjir ini dan diharap anda dapat memahami,ya atau tidak boleh masukkan ulasan anda di ruangan komen di bawah.Seperkara lagi mungkin anda ini mencuba sendiri tukar jarum pelampung maka ada satu hal yang perlu ketahui iaitu sukatan petrol yang betul di dalam takung karburator. Ini kerana kadang kala spec jarum pelampung karburator yang baru sedikit berbeza spesifikasi bergantung kepada pengeluarnya.perbezaan ini akan mengakibatkan perubahan pada posisi pelampung dan untuk mendapat aras petrol yang ideal didalam karburator perlulah diperhatikan selalu hal ini dan membuat penyelarasan balik jika perlu.

Cara melaras pelampung karburator


OK,apabila anda sudah selesai menukar jarum pelampung karburator motor anda perlu periksa aras petrol di dalam takung karburator itu.uji cuba ini penting untuk memberikan keputusan yang positif.ya, kita tak mahu petrol kembali keluar atau masalah minyak dalam takung karburator tak cukup setelah menukar float needle.minyak petrol dalam karburator tak cukup akan mengakibatkan motor mati sendiri semasa berjalan.Dengan itu buatlah uji cuba sebagai langkah berjaga jaga.

Gambar karburator banjir







Langkah melaras pelampung 


Untuk memastikan kandungan petrol samada mencukupi atau tidak di karburator motor setelah menukar jarum pelampung harus di mulai dengan langkah seterusnya memasukkan petrol ke dalam karburator tanpa memasang siap karburator di enjin. Langkahnya ialah anda harus pegang karburator secara menegak seperti mana keadaannya pada enjin motor.selanjut sambungkan paip saluran petrol(dari tangki) dan biarkan 30 saat lebih kurang dan kemudiannya buka kembali takung karburator juga dalam keadaan menegak seperti mana tadi.awas!jangan tumpahkan petrol semasa membuka skru bawah karburator kerana kita akan berpandukan petrol di dalam takung itu untuk melaras pelampung.

-Perhatian! ada dua jenis sistem ambilan petrol,1 ambilan terus dan 2 secara sedutan enjin seperti kebanyakkan atau motor jenis skuter.


Dah?,anda boleh nampak hasilnya.jika petrol agak kurang maka perlulah di tinggikan pelampung,-bermakna jarum pelampung lebih lambat untuk memberhentikan petrol masuk maka akan terhasil minyak petrol yang banyak.jika minyak banjir maka lakukan sebaliknya.Cuba dapatkan aras lebih setengah tanpa banjir.Dimana tempat adjust pelampung? Lihat pada tiang pelampung,ada tip kecil sebagai penekan jarum.Dengan berhati-hati tekan tip kebawah bermakna anda telah rendahkan pelampung dan kumpil ke atas maka akan hasilkan petrol yang banyak.lihat gambar dibawah.

Gambar pelampung karburator motor

Gambar pelampung karburator motor

Gambar pelampung karburator motor
Kedudukan pelampung karburator motor
-garis merah  ialah aras normal
-garis hijau kurang petrol
-garis biru minyak lebih


OK harap harap lepas ni semua boleh atasi sendiri masalah karburator motor banjir dan belajar tuning angin karburator pula.jika kurang mengerti boleh ajukan di ruangan komen ya pak!.sekian,assalamualaikum.

35 ulasan:

Unknown berkata...

Assalam saudara,
Penerangan yang baik. Saya ingin bertanya jika saudara punyai bengkel sendiri? Apapun mohon berkenalan dengan saudara. No contact saya 019-2121 112. Terima kasih

Mad Malaysia berkata...

W'salam

Salam pengenalan.terima kasih hadir di blog ini.

Mad Malaysia berkata...

Bengkel marmanworkshop
Seberang Takir
KTrg.
Lihat halaman contact saudara
Tq

Aloysius Rainey berkata...

Pertanyaan sikit, untuk moto yg suka mati setelah jalan dalam 100lebih meter dan dibiarkn utk brbrapa mnit ianya hidup smula adakh brpunca minyak sikit? Ia brulang ulang kali. Hidup mati hidup mati.

Mad Malaysia berkata...

Ya..punca dari karburator atau dari tank.

Unknown berkata...

Saya mnghadapi masalah overflow minyak petrol di kaburator jenis mtosikal gt 128..knape eaaa??

Repair Motor berkata...

Mungkin ada bendasing dalam karburator tu

Unknown berkata...

Maaf meganggu. Sy nk tnaya sy pkai carb kriss bila moto gear 4 smpai top tiba2 dy padam dan membobok. Kenapa ye? Minyak da ckop besar da tu.

Repair Motor berkata...

Karburator tak ngam rasanya
Cuba buka kotak angin tengok ada beza ke tak..kalau beza kena ubah jetting

Terima kasih hadir dan komen :)

nasa berkata...

saya pakai motor virago tetapi guna carburator harley masalah saya sekarang ni jalan jer ada overflow dan susah idup bila buka plug cepat hitam

Repair Motor berkata...

Bos boleh cuba macam mana yang telah saya terangkan diatas..

yusri hamza berkata...

maaf saya ingin bertanya, kalau motor saya susah nak start bila lepas hujan adakah sebab carburetor tu dimasuki air? kalau ya, macam mana cara nak atasi nya. model motor Yamaha Lagenda 110c (model warna hijau, hitam)

AmmarHamraa' berkata...

Sye pki injection tp petrol tiba2 kering..tmpat park motor xde nmpk mcm kebocoran..bau minyak pn xde..sbb ape ye?

Repair Motor berkata...

Kalau jalan tengah hujan biasanya akan menyebabkan karburator masuk air bukan karburator banjir..

Karburator masuk air kita kena buka skru buang minyak kat takung karburator tu..buang bagi habis Minyak dalam takung kemudian kunci balik skru kecik tu dan selesai

Repair Motor berkata...

Petrol kering kena sedut kot 😀

Zul Husni berkata...

Salam sy pakai jaguh
Masalah yg sy hadapi ade lelehan minyak kluar dri hos yg paling bwah d karburator apabila sy senget kan motor. Tapi bila motor dlm keadaan tegak xde pulak keluar petrol

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam

Tu masalahnya karburator banjir la tu bos..boleh try laras pelampong sikit sebelum terus tukar float needle

Abu Samah berkata...

Assalam tuan.. brapa kos repair jika berlaku overflow nk ye? motor ex5

Unknown berkata...

Salam tuan saya ada masalah minggu leps saya tegh bwak tetiba mati n saya tunggu 10minot hidup balik dia mcm membobok nak mati leps tu ok,tapi dia jadi balik bila saya bwk motor tu jalan lama sikit mcm 10minit dia jadi balik n sekarang terus x boleh hidup bila saya hidup kan guna cara tolok masuk gear dia mcm nak hidup tapi bunyik bobok n terus mati

Wan 95 berkata...

Asalam.bos.saya nk tanya.saya pakai carburator ts125.myak petrol selalu meleleh kluar.dari saluran angin ke carburator.pstu sya tukar pakai air filter ttapi terjadi hal yg sama.mcama nk atasinya.?

boredoomerz berkata...

Assalamualaikum Tuan,
Motor honda c70 saya mmg mngalami masalah yg Tuan jelaskan. Lantai basah dgn petrol & sedar2 tangki kosong.
Agak2 brp $ float needle ye?
Terima kasih

Unknown berkata...

Assalam boss, nk tnya, sya pkai moto 135lc, knp bile stop moto enjin mati sndiri...

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam bos

Tu kira timing karburator tak lekat..kena tuning dulu baru dapat trace masalah..

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam tuan

Murah ja tak sampai rm20 kalau buat sendiri

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam bos

Mungkin ya berlaku masalah karb banjir

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam tuan

Buat servis karburator tengok dan tukar plug..cuba dulu

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam tuan

Repair masalah karburator banjir motor ex5 kat bengkel biasanya bawah rm50

Abe Kamil berkata...

Assalm..sye pkai nsr r...masalah sye adelh...moto sye berbunyi dam mnjadi bobok ..adakh ini masalh karb juga

Repair Motor berkata...

bobok antara salah masalah pada karburator tapi masih ada penyebab lain contohnya api,ekzos,power valve dan lln..

Ryosuky Aizawa berkata...

Salam.. nk tnya carb saya problem.. pelampung ok, jarum pn ok, tank x dak apa2 benda asing pakai filter saya bawak slow bila dah smpai mana2 minyak x melimpah.. tapi laju sikit mesti melimpah sebab apa ya? Jarum semua dah ejaz bg minyak sikit

Repair Motor berkata...

Walaikumsalam

Bos dah pastikan betul2 dari mana petrol keluar..tukar float needle set baru dulu..sila inform lagi kalau tak berhasil

Unknown berkata...

Salam saya bru lps obohol moto(mmbr wat).bila stat tk idup2 api semua ada.
Apa masalahnya ya.

kei berkata...

Saya nak tanya, saya start moto guna choke,tp lpas sya tarik choke, saya tak bole nak tutupnya balik.so apa saya perlu buat?

warzgunz berkata...

saya penah kene,lepas obohol tak leh start..rupanya xset balik angin dan timing..cuba ejas balik

Unknown berkata...

Tq sifu...akhirnya masalah sye telah selesai..sangat berguna..