Minyak petrol motor bocor boleh naik ke tak

Soal jawab tentang masalah minyak petrol motor bocor

Assalamualaikum.. Saya ada masalah nak tanya sikit tentang motor saya.cerita dia macam ni,semalam sedang saya rehat-rehat tengok TV tiba-tiba saya terbau minyak petrol yang kuat sampai perit hidung saya dibuatnya.untuk memastikan apa yang berlaku lalu saya pergi periksa dekat motor saya,rupanya minyak petrol motor saya bocor dah banyak melimpah kat bawah lantai tu.Jadi saya nak tanya kenapa motor saya minyak bocor?saya nak isi balik minyak takut terjadi apa-apa pulak nanti..harap dapat menyelesaikan masalah motor saya..tq

Walaikumsalam,

Pertamanya kalau nak pasti penyebab atau punca minyak petrol motor bocor cik perlu periksa dulu dari mana arah petrol keluar.Caranya begini,cik isikan semula petrol yang dah kering dalam tangki tu lepas tu cik cuba lihat dari mana minyak bocor samada dari bahagian depan enjin atau bahagian tengah ke belakang.

Tempat biasa berlaku minyak petrol bocor adalah pada bahagian karburator yang normalnya berada di atas enjin depan.Jika cik pakai motor jenis skuter karburator motor tersebut berada betul-betul di bawah tempat duduk.lihat jikalau karburator basah atau ada petrol menitik jatuh.OK, cik dah pasti minyak bocor dari karburator bermakna karburator motor cik bermasalah dan perlu dibuat servis untuk baik-pulih.

jika dari arah paip getah petrol bermakna ada sesuatu berlaku pada itu samada pecah atau paip tercabut.Cik boleh tukar atau sambungkan balik paip tu.

Gambar karburator motor
Karburator motor scooter

Masalah boleh naik ke tak apabila minyak petrol motor bocor

Kalau bocor pada getah saluran semestinya motor tu tak boleh naik lagi sebabnya petrol tak sampai ke karburator dan enjin motor sudah pasti tak dapat dihidupkan.Jadi cik perlu tolak motor ke bengkel motor.

Karburator yang bocor,cik perlu lebih berhati-hati kerana petrol bahan mudah terbakar.OK, harap encik dah faham tentang masalah karburator minyak petrol bocor dari keterangan diatas,jika kurang cik boleh ulas di ruangan komen di bawah dan juga jika cik mahu mencuba baiki sendiri,saya dah siapkan iaitu panduan baiki karburator minyak keluar

9 Replies to “Minyak petrol motor bocor boleh naik ke tak”

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *