Motor kuat makan minyak petrol

Gambar tangki petrol

motor makan minyak


Masalah motor kuat makan minyak petrol adakah cara untuk atasinya.Memang motor makan minyak itulah halnya guna motor atau kenderaan apapun tapi bila berlebihan guna minyak mesti ada perkara tak kene pada motor tu.Nak tau juga masa bila motor tu mula kuat makan minyak,selepas buka enjin atau dah memang dari asal dah guna banyak minyak.

Nak tahu sesebuah motosikal banyak makan minyak atau tak boleh bandingkan dengan motor kawan yang sama jenis.Kalau motor standard biar sama standard,modified tak payah cerita.

Contoh motor guna banyak minyak petrol pada keluaran asal ialah
Yamaha 125z,sorry Yamaha ..!
Benda semua pemilik 125z tahu,bukan rekaan.Cuba bandingkan dengan Rxz yang berkapasiti enjin lebih 10cc darinya,rxz tentu lebih jimat.Setengah pomen kata struktur enjin moden punca motor kuat makan minyak.Pentingkah enjin moden jika lebih banyak guna minyak?

Karburator adalah kunci untuk penjimatan minyak motor.Buat penyelarasan balik,tak payah guna tuning asal kalau dah makan minyak banyak sangat.Tukar karburator jenis lain jika perlu.Satu lagi optimalkan sistem ignition. Boleh cuba ignition power booster atau guna spark plug yang berkualiti dan setting karburator balik.

Baca juga >> motor makan minyak hitam

Ada juga motor kuat makan minyak disebabkan kerosakan pada karburator atau injap bocor,Pembaziran bahan api.masalah motor minyak kuat boleh diatasi dengan membuat sedikit perubahan seperti yang diterangkan.Tak perlu jual motor :)

Cakap pomen;'motor laju mesti minyak kuat'.

5 ulasan:

kai loong wong berkata...

kawan sya telah beli sebuah motor honda alpha cx110 yang baru & standard, tetapi kuat makan petrol hampir tiap2 hari nak isi lebih kurang 3 litre petrol.. kalo kira jarak perjalanan ia tiap hari ulang alik tempat tinggal ke tempat kerja 16km, sya da check motor itu semua masalah yang liking atau overflor tidak wujud, yang boleh block atau tutup pun saya dah buat, keadaan motor tu berjalan ok tidak semput & naik bukit pun kuat, sya dah tanya kawan yang ada motor seperti tu, kedua2 motor kawan sya tinggal di kawasan yang tinggi bukitnya, kawan yang ni kawasan rata2 ja.. kawan dua tu isi minyak petrol setiap minggu tetapi kawan 1 ni isi minyak tiap2 hari.. ni yang sya rasa pelik kepada motosikal si kawan ni.. lau encik dapat tahu masalah apa jenis ni mohon wassup kat no 0105812600, skian trima kasi

Mad Malaysia berkata...

Saya berasa dukacita juga dgn masalah kwn encik.

tentang penggunaan minyak
Satu perbezaan besar bagi sebuah motor yang sama jenis jika jarak perjalanan mereka sama.

Dan juga jika kwn encik no 1 guna laluan berbukit motor dia lebih kuat mkn minyak berbanding kwn no2 saya INI adalah adil kerana untuk mendaki bukit sememangnya bnyk guna tenaga enjin.

Akan tetapi jurang perbezaannya tidaklah terlalu besar.

2 perkara saya sarankan untuk motor tu lebih jimat minyak

1-tukar spoket kepada lebih besar

2-set karburator balik

Diharap penjelasan saya dapat membantu encik sekian.

Unknown berkata...

kalau minyak liking. apa yang perlu di baiki bos? agak2 bajet berapa

Orang minyak berkata...

Kalau minyak leaking selalunya gasket serta oil seal..bajet tengok tempat mana,kalau bahagian top yang bocor kos dalam 1O0 kebawah tukar gasket sahaja..oil seal murah saja

Unknown berkata...

Kalau motor smput dari mna puncanya tu ?sbab minggu yg lalu sya bru servis couberater disebabkan overflow.. tpi tidak lama tu selang seminggu lah mcmtu maslah sempu tu datang blik,,apa masalah yg yg lain tu erkk..MOTOR-(YAMAHA LAGENDA E115M)..TQ